Kapa liturgiczna zielona (K4), tkanina wierzchnia: ok. 1730 r., Lyon – manufaktura Jeana Revela (?); galony i poszewka XIX w.

256 x 125 cm; kaptur: 51,5 x 49,5 cm; frędzle: 6,5 cm; preteksta 23 cm; galon: 3 cm

LOKALIZACJA: Kościół św. Jana Ewangelisty i św. Jana Chrzciciela w Toruniu

 ________________________________

  • Broszowany atłas w stylu Jeana Revela, galon, bawełna
  • Szyta ręcznie; podszewka i galony naszyte maszynowo.

 

  • Kapa uszyta z wielkoraportowego atłasu broszowanego nićmi jedwabnymi (w kolorach zielonym, niebieskim, pomarańczowym, ciemnoróżowym) i metalowymi w kolorze srebrnym. Raport tkaniny składa się z symetrycznie rozmieszonych lewitujących, stylizowanych muszli w której umieszczone są pojedyncze gałązki bzu. Poniżej, przed muszlą znajduje się inna gałązka o bujnych zielonych liściach i kwiatem ostu – tu tkanina została przecięta na pół i zesztukowana tworząc poziome pasy.  Preteksta i kaptur wykonano z tej samej tkaniny. Kaptur ma kwadratową formę u dołu zakończony odwróconym łukiem Tudora, jest przyszyty do kapy oraz obwiedziony frędzlami z nici metalowej.  Pośrodku z kaptura zwisa pojedynczy, ciężki chwost z nici metalowych. Pod szyją zapięcia klamrą ozdobioną ornamentem rocaille. Podszewka z czerwonej bawełny.

_________

WPIS: ©  Katarzyna Bucław, 2025

Zalecane cytowanie:
Bucław K., Garnitur biały – kapa
Inwentarz Sztuki Torunia online, Katedra – tekstylia, 2025
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dalmatyka przerabiana w XIX w. – wymieniono wówczas podszewkę i galony. Tkanina przodu wypłowiała, brak wstążek służących do zawiązania dalmatyki.

Historia

Nieznana.

Rozpoznanie

Kapa stanowi część garnituru ołtarzowego składającego się także z ornatu (O49), stuły (S80), manipularza (M2) oraz pary dalmatyk (D9 i D11).

Jean Revel był francuskim projektantem tkanin działający w latach 30 XVIII w. Opracował technikę tkania tkanin o raportach bardzo realistycznych inspirowanych holenderskimi martwymi naturami. Tkaniny projektowane przez Revela charakteryzują się dużym stopniem realizmu – rośliny mają bardzo przeskalowane,  bujne formy – wręcz na granicy zepsucia. Charakterystyczne jest także cieniowanie najbardziej oświetlonych partii wzoru nicią w kolorze srebrnym, tworząc tzw. efekt błyskawicy.

 

 

 

Dokumentacja historyczna

  • Fototeka Wydziału Sztuk Pięknych UMK, Karta nr 2540.

Dokumentacja badawcza

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

KLUCZWAJD 2002, nr kat. 124.

ŚNIEGULSKA-GOMUŁA 2002, s. 323, il. 7.

Opracowania niepublikowane