Kwatery witrażowe ze św. Janem Chrzcicielem i św. Janem Ewangelistą, warsztat toruński, przełom XIV i XV w. (Detroit oraz MOT)

Medalion z Janem Chrzcicielem: 33,7 cm śred.; medalion ze św. Janem Ewangelistą: 32 cm śred.

Lokalizacja: św. Jan Chrzciciel: Detroit Institute of Art, Acc.no. 55.33; zob. opis i dokumentację fot.: DIA; św. Jan Ewangelista – Muzeum Okręgowe w Toruniu, Galeria Sztuki Gotyckiej, eskpozycja stała; nr inw. MT/S/4640

  • Szkło antyczne barwione w masie.

___________________________

  • Oba medaliony o ciemnozielonym tle, w żółtym obramieniu z perełkowaniem, świeci ujęci w półpostaci i zwróceni en trois quarts; malowani monochromatycznie en grisaille, z żółtymi nimbami wokół głów. Rysy twarzy wyraziste, z charakterystycznymi wydatnymi nosami i grubymi ustami.
  • Św. Jan Chrzciciel: ukazany jako dojrzały mężczyzna o długiej brodzie, u n ; zwrócony w prawo; na lewej ręce poprzez połę płaszcza podtrzymuje medalion z wmalowanym konturem baranka, na który wskazuje uniesioną prawą dłonią.
  • Św. Jan Ewangelista: ukazany jako młodzieniec o długich kędzierzawych włosach, ujęty w półpostaci, en troi quarts, zwrócony w lewo; w lewej ręce trzyma medalion z czarnym orłem, który przytrzymuje od góry prawą dłonią; malowany monochromatycznie, z żółtym nimbem wokół głowy, umieszczony na zielonym tle.

 

____________

WPIS: © Monika Jakubek Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Kwatery witrażowa z prorokami…, 
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dość dobry.

Historia

Kwatery należały do szkleń korpusu nawowego, wprowadzonych na przełomie XIV i XV wieku, najpewniej podczas zakładania sklepień. Ich miejsce nie jest znane.

Zachowane w sporych połaciach do XIX w. szklenia średniowieczne uległy w dużej części zniszczeniu w 1812 r. Ich pozostałości zostały usunięte podczas prac remontowych na przełomie XIX i XX w., kiedy wykonano nowe szklenia witrażowe. Witraż ze św. Janem Ewangelistą należał do grupy szkieł przekazanych do Muzeum Miejskiego w Toruniu. Witraż ze św. Janem Chrzcicielem trafił w ręce prywatne.  Do 1955 r. był własnością Johna L. Bootha (1907-1994, Grosse Pointe, Michigan, USA), który przekazał go w darze do zbiorów Detroit Institute of Arts (Detroit, Michigan, USA).

 

Rozpoznanie

Oba witraże, malowane tą samą ręką, zostały wykonane w dobrze zakorzenionej w Toruniu pod koniec XIV wieku stylistyce, nawiązującej do wzorów czeskich, głównie z kręgu Mistrza Teodoryka z Pragi (FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977,  s. 113). Wyróżnia je zwłaszcza opracowanie ujętych pół-bocznie twarzy, wyraźnie wskazujące na wpływy z tego środowiska. W literaturze wskazuje się na ich wyższy poziom artystyczny od pozostałych zachowanych kwater.

Dokumentacja historyczna

Dokumentacja badawcza

Mapa autentyczności medalionu z MOT. Szare szrafowanie – szkła nieautentyczne. Oprac. i rys. Alicja Graczyk

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

,

Literatura

SEMRAU 1892, s. 50–53.

KWIATKOWSKI 1963, s. 101, 111–112, 130–133.

FRYCZ / KWIATKOWSKI 1977, s. 113.

KARŁOWSKA-KAMZOWA 1990, s. 62.

KALINOWSKI / MAŁKIEWICZ 1995, s. 135–136.

ARS SACRA 1993, nr kat. 7d, s. 37–38 (Katarzyna Kluczwajd).

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 101.

KALINOWSKI 2004, s. 209–210.

MAŁKIEWICZ 2004, s. 135–136.

KLUCZWAJD 2005, nr kat. 1c, s. 49.

RACZKOWSCY 2005, s. 7.

BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 125.

KLUCZWAJD 2010, s. 231.

GĄSIOROWSKI 2011, s. 78.

GRACZYK 2021, s. 324, il. 50.

Opracowania niepublikowane