Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ZABYTKI SEPULKRALNE Epitafia i relikty epitafiów Krucyfiks późnogotycki, ok. 1500
Krzyż 360 × 210 cm, postać 240 × 170 cm (rozpiętość ramion)
LOKALIZACJA: Ściana północna 1. przęsła od wschodu w nawie głównej
____________________________
_______________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Struktura rzeźby naruszona przez drewnojady (widoczne na powierzchni ślady żeru); uszkodzenia mechaniczne (pęknięcie w miejscu łączenia prawej ręki z torsem, ubytki przy palcach, pasmach włosów, koronie cierniowej); odpryski i złuszczenia wierzchniej warstwy farby w partii karnacji, liczne spękania i wykruszenia pozłoty perizonium.
W literaturze zgodnie zwracano uwagę na bardzo wysoką klasę tej późnogotyckiej rzeźby, którą datowano na ok. 1500 r. i wiązano z wpływami grafiki niderlandzkiej i niemieckiej z 2. poł. XV w. (mistrz E.S.). Proweniencji jej autora upatrywano bądź w kręgu północnym (Kluczwajd [w:] ARS SACRA 1993; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998), bądź południowo-niemieckim (np. WOZIŃSKI 1996, WOZIŃSKI 2005a). Z krucyfiksem nietrafnie łączone są także dwie inne rzeźby z warsztatu toruńskiego – z kościoła św. Jana w Toruniu oraz ze Świerczynek ( ZALSKA 1966, Kluczwajd [w:] ARS SACRA 1993) – pod względem formy i wartości artystycznej nie znajduje on jednak w Toruniu dokładnych analogii i nie można wykluczyć jego importu. Nasycone silną ekspresją, dzieło to jest bodaj ostatnim w Toruniu świadectwem artystycznym tradycyjnej, dolorystycznej duchowości franciszkańskiej o głęboko mistycznym podłożu, wprowadzonym do kościoła niemal w przededniu sekularyzacji konwentu.
BRAK
CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 508
ZALSKA 1966, s. 137
KRUSZELNICKA 1967, s. 137
KRUSZELNICKA 1968, s. 69
KRUSZELNICKA 1973 (2), s. 36–37, 91–92
ARS SACRA 1993, nr kat. 46, s. 53 (K. Kluczwajd)
WOZIŃSKI 2005a, passim
BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2009, s. 181–183
RACZKOWSCY 2013a, s. 112
RACZKOWSCY 2017, s. 117
RACZKOWSKI 2019, s. 17–18
WOZIŃSKI 1996, s. 305-316, nr kat. 469