Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ZABYTKI SEPULKRALNE Epitafia i relikty epitafiów Epitafium Marcela Zielińskiego i Brygidy z Czapskich, Toruń (?) 1801 (lub krótko po)
ok. 2,1 m wys.
Lokalizacja: prezbiterium, drugie przęsło od wschodu, ściana południowa
____________________
_______________
WPIS: © Franciszek Skibiński, Michał F. Woźniak & Maria Hotel 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Spękania pionowe w podłożu górnej części epitafium, drobne ubytki na ich krawędziach, pojedyncze odspojenia w innych miejscach. Srebrzenie w kotarze znacznie skorodowane (pociemniałe), laserunek częściowo odbarwiony. Całość silnie zakurzona. Obrazy z widoczną siatką spękań i deformacjami.
Źródła:
Epitafium upamiętnia szambelana królewskiego Marcela Zielińskiego (†1816) oraz jego małżonkę, Brygidę Elżbietę z d. Czapską (†1801), córkę kasztelana elbląskiego Józefa Czapskiego. Na podstawie treści inskrypcji można domniemywać, że powstało ono w dwóch etapach: z fundacji Marcela Zielińskiego krótko po śmierci żony w 1801 r. oraz po śmierci tegoż staraniem ich potomstwa. W latach 30. XX epitafium przemieszczono ze ściany północnej prezbiterium na obecne miejsce (TAJCHMAN 2005 (1), s. 444).
Marcel Zieliński był w czasach przedrozbiorowych sędzią Trybunału Koronnego, wojskim województwa płockiego, szambelanem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Po 1795 roku przez kilka lat sprawował urząd starosty powiatu lipnowskiego. Był także właścicielem dóbr ziemskich na Ziemi Dobrzyńskiej oraz Ziemi Chełmińskiej. Brygida Elżbieta Czapska, c. Józefa kasztelana elbląskiego i Elżbiety, 1⁰ v. Pląskowska, posiadała kilka miejscowości w okolicach Torunia i Wąbrzeźna (m.in. Sławkowo i Mirakowo, czy Nielub); doczekali się trojga dzieci; oboje pochowani w krypcie tzw. Czapskich pod prezbiterium kościoła.
KRUSZELNICKA 1983 dowodzi, że epitafium powstało z połączenia dwóch różnych części, wykonanych w innym czasie: inskrypcyjnego kartusza rokokowej ramie z napisem odnoszącym się do Brygidy z Czapskich Zielińskiej oraz górnej części z portretami małżonków w obramieniu o cechach neoklasycznych. Niewykluczone wszakże, że same portrety namalowane zostały jeszcze pod koniec życia Brygidy lub w roku jej śmierci. Przybrało kształt tarczy herbowej z labrami płaszczowymi pod koroną, z podwieszoną tablicą.
Inwentarz z czasów pruskich z 1821 roku (APT AmT C 4346) wspomina o czterech portretach członków rodu Zielińskich, które miały znajdować się wówczas w prezbiterium. Na tę wzmiankę powołują się również DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 147. Ci sami autorzy podają, że do lat 30. XIX wieku epitafium było zawieszone na przeciwległej ścianie prezbiterium. Janina Kruszelnicka wskazuje na bardzo zbliżone cechy formalno-warsztatowe portretów, które mają dowodzić, że obiekty są dziełami tej samej ręki i zostały wykonane w tym samym czasie.
Dane w opracowaniu …
Brak
KOSSAKOWSKI 1859, s. 126
ZIELIŃSKI / ZIELIŃSKI 1881, s. 264
SEMRAU 1892, s. 55–56
KRUSZELNICKA 1982, s. 75–76
KRUSZELNICKA 1983, s. 118–119, nr kat. 80
KRAKOWIECKA-GÓRECKA 1990, s. 318
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 146–147
GRUPA 2005, s. 25
NAWROCKI 2006, s. 58
TOMASZEWSKI 2017, s. 40–41