Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny ZABYTKI SEPULKRALNE Epitafia i relikty epitafiów Epitafium rodziny von der Linde, Prusy Królewskie (Gdańsk?), po 1579/1583
6,06 m × 2,95 m
Lokalizacja: prezbiterium, drugie przęsło od wschodu, ściana północna
_______________________
____________
WPIS: © Michał F. Woźniak, Franciszek Skibiński & Maria Hotel, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Weryfikacja inskrypcji Marta Czyżak, tłumaczenie Magdalena Awianowicz
Drewniane podłoże w stanie dobrym, poza dolną strefą zaatakowaną przez owady. Ubytek w dolnej części, zrekonstruowany niezgodnie z pierwotnym kształtem (np. brak dalszej części płycin z motywami figuralnymi), bez polichromii. Warstwy polichromii na strukturze w złym stanie, odspojenia do drewna, przetarcia, złocenia na płaskich elementach lepiej zachowane, powierzchnia silnie zabrudzona, w kamiennej części zachlapania. Podobrazie w stanie dobrym, widoczne pęknięcie i nieznaczne deformacje desek. Drobne spękania i ubytki warstwy malarskiej wraz z zaprawą skupione w różnych partiach. Oba werniksy zaślepłe, wierzchni lokalnie odspojony. Powierzchnia zabrudzona.
Źródła:
_________
Epitafium upamiętnia członków toruńskiej gałęzi rodziny Von der Linde – burmistrza toruńskiego Nicolausa von der Linde starszego (†1563) i Nicolausa von der Linde młodszego (†1574) oraz ich małżonki – Annę z d. Fridewald (†1557) i Barbarę z d. Ficken (†1584; BIRECKI 2003, s. 190, sugeruje, że chodzi tu raczej o rodzinę Racke. Ufundowane przez Barbarę von der Linde mocą testamentu sporządzonego w 1579 r. i potwierdzonego w 1583 r. (APT, AMT, kat. II, IX-103, k. 6-6v; ZERNECKE 1711, s. 130; SEMRAU 1892; BIRECKI 2003). Jego egzekutorem, być może decydującym też o zamówieniu epitafium, był burmistrz gdański i burgrabia królewski Johann von der Linde, działający w imieniu Barbary von der Linde oraz braci, Adriana i Nicolasa (APG, 300, R/Bb, 20d, s. 127; SEMRAU 1892; BIRECKI 2003). Sama Barbara została pochowana w kościele św. Jerzego, a jej pochówek opłacił Nicolas von der Linde z Gdańska 19 września 1584 r. (APT, Ewangelicka Gmina Wyznaniowa św. Jerzego w Toruniu, sygn. 130, k. 61v). W k. XIX w. epitafium znajdowało się na południowej ścianie prezbiterium, między „pierwszym i drugim oknem”, będących wg SEMRAUA 1892, s. 26, jego pierwotnym miejscem. Na początku lat 30. XX wieku przeprowadzono restaurację dzieła, obraz konserwował Wojciech Podlaszewski; dzieło przemieszczono wówczas na ścianę północną (TAJCHMAN 2005 (1), s. 443).
HARTKNOCH 1684 datuje epitafium na 1563 r. Twórca epitafium pozostaje nieznany. Odmienność jego ramy od innych obiektów tego typu powstałych w Prusach Królewskich w 2. poł. XVI i na początku XVII w. sprawiała, że dotychczasowi badacze mieli wyraźne trudności z powiązaniem dzieła z określonym warsztatem, a nawet ośrodkiem. Wg większości z nich epitafium jest dziełem warsztatu gdańskiego (PUCIATA-PAWŁOWSKA 1959; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 134; BIRECKI 2003; LIPIŃSKA 2007a, s. 249; KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 208; LIPIŃSKA 2014, s. 235). SULEWSKA 2004, s. 122, uważa natomiast, że zostało ono wykonane w Toruniu. Wg DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 133–134, epitafium powstało w kilku etapach, nie wydaje się to jednak prawdopodobne, nie licząc uzupełnienia w dolnej części fartucha. Umieszczona w zwieńczeniu alabastrowa płaskorzeźba, wykonana przez nieznany warsztat z Mechelen, jest datowana na ok. 1560 (LIPIŃSKA 2007a, s. 249, LIPIŃSKA 2014, s. 234–236).
Malowidło było łączone z kręgiem Antona Möllera. Makowski używa określenia „szkoła” Möllera, Gosieniecka zalicza je do dzieł warsztatu, natomiast Domasłowski i Jarzewicz wskazują na widoczne na obrazie inspiracje kompozycyjne, obecne w jego kręgu oddziaływania. Teza ta nie wydaje się jednak prawdopodobna ze względu na istotne różnice w stosunku do stylistyki i kompozycji dzieł Möllera. Jako wzór kompozycyjny dla górnej strefy obrazu Domasłowski i Jarzewicz podają rycinę Johanna Sadelera, datowaną na lata 1588–1595, opartej na kompozycji autorstwa Christopha Schwartza. Kompozycja ta cieszyła się dużą popularnością, w tym również w Gdańsku, na Pomorzu oraz na Śląsku. TYLICKI 2021, s. 42, nie odrzuca teorii o gdańskim pochodzeniu dzieła, wskazując ponadto na brak znanych w tym czasie działających w Toruniu malarzy. Za wzór dla kompozycji malowidła podaje rycinę Adriaena Collaerta według Johanna van der Straet (Stradanusa) z ok. 1580 r. Kompozycja wydaje się oparta na kontaminacji i trawestacji motywów zaczerpniętych z kilku wzorów graficznych.
Wśród badaczy nie ma też zgodności co do tożsamości osób ukazanych na epitafium. SEMRAU 1892, s. 27, przypuszczał, że trzej mężczyźni to fundatorzy dzieła, którym towarzyszą ich żony i dzieci, a także siostrzenica Johanna von der Linde, ojca Johanna, Adriana i Mikołaja – Anna Rosenberg, z d. Kruger. DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 133, wskazywali na inskrypcję u dołu epitafium, wzmiankującą burmistrza Nicolasa von der Linde Starszego († 1563) oraz jego syna Nicolasa von der Linde Młodszego († 1574), a także ich żony: Annę Fridewald († 1557) i Barbarę Ficken († 1584). Co więcej, pomiędzy postaciami znajdują się herby: von den Linde (z lewej) oraz Ficken, co miało dowodzić, że wyróżniającą się strojem kobieta to druga żona Nicolasa, w której testamencie zostało wyrażone życzenie, by jej imię uwiecznić na epitafium męża. Jeszcze inną identyfikację osób proponuje BIRECKI 2003, s. 189. Pierwszą parę postaci, klęczącą najbliżej siebie, miał stanowić Nicolas von den Linde Starszy († 1563) wraz z żoną Anną Fridewald. Po zewnętrznej stronie malarz miał umieścić Nicolasa von den Linde Młodszego († 1574) oraz jego żonę Barbarę Ficken. Ponieważ para nie doczekała się potomstwa, chłopczyk i dziewczynka klęczący obok nich, mogliby być dziećmi ze związku Nicolasa i Anny Fridewald. Przy dolnej krawędzi być może klęczy Johann von den Linde, wraz z jednym ze swych zmarłych dzieci. Dwie kobiety klęczące po drugiej stronie to prawdopodobnie Apolonia von der Linde († 1578) oraz Anna Kruger († 1579). W ten sposób epitafium miało zostać poświęcone dwóm ostatnim pokoleniom toruńskiej gałęzi rodziny Linde oraz zmarłemu gdańszczaninowi Johannowi. Birecki zauważa jednak, że o ile pierwszy z występujących na obrazie herbów niewątpliwie należy do rodziny von der Linde, to kwestia rozpoznania drugiego nie jest jednoznaczna. W źródłach brak bowiem przerysu podobnego herbu, który prawdopodobnie należy do Barbary von der Linde, pochodzącej z domu Ficken. W Archiwum Toruńskim znajduje się genealogia toruńskich rodzin, w której występuje wzmianka o przynależności Barbary do rodziny Racke – za swój herb obierającej umieszczone na srebrnym tle dwa skrzyżowane ze sobą czerwone pasy, przypominające gałązki. Według Bireckiego drugi z herbów przedstawionych na epitafium to właśnie herb należący do kogoś spokrewnionego z rodziną Racke – a więc do Barbary von der Linde (BIRECKI 2003, s. 190).
Jak stwierdził Józef Flik, technologicznie obraz został wykonany w przestarzałej dla tego czasu technice malarskiej, prawie niespotykanej wśród toruńskich dzieł malarstwa portretowego końca XVI wieku. Zastosowana technika może więc jego zdaniem świadczyć o tym, że Sąd Ostateczny z przedstawieniem rodziny von der Linde to najstarsze wśród znanych malowideł epitafijnych kościoła Mariackiego (FLIK 1995, s. 381).
Brak
WERNICKE 1858, fol. 273v
STAROWOLSKI 1655, s. 386
HARTKNOCH 1684, s. 446–447
ZERNECKE 1711, s. 130
ZERNECKE 1725, s. 157
ZERNECKE 1727, s. 172
HEISE 1889, s. 196 (290)
SEMRAU 1892, s. 12, 26–27
FRYDRYCHOWICZ 1916, s. 96
ORŁOWICZ 1924a, s. 28
ORŁOWICZ 1924b, s. 110
DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 676
MAKOWSKI 1932, s. 97, 106
CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 526
CHMARZYŃSKI 1934, s. 58, 66
KNOTHE 1934, s. 77
DEHIO / GALL 1952, s. 77
GOSIENIECKA 1957, s. 50
PUCIATA-PAWŁOWSKA 1959, s. 211– 212, 214
REMER 1962, s. 86
MATUSIAK-TUSIACKA 1969, s. 26, 34, 41, 71–72, 122–128
GUMOWSKI 1970, s. 108
REMER 1970, s. 120, 124, 127
KRUSZELNICKA 1982, s. 16–18
KRUSZELNICKA 1986, s. 138
KRAKOWIECKA-GÓRECKA 1990, s. 284–285
ŁOZIŃSKI 1992, s. 480
DIECEZJA TORUŃSKA 1995, s. 194
FLIK 1995, s. 379–381
LIPIŃSKA 1996, s. 162
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 131–134
BIRECKI 2003, s. 190–193
BIRECKI 2005b, s. 288
LIPIŃSKA 2006a, s. 252–257
BIRECKI 2007, s. 321–324, 366, 378
LIPIŃSKA 2007a, s. 142, 157, 249–251
LIPIŃSKA 2007b, s. 275–276
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 207–208, 219
TYLICKI 2012, s. 332
LIPIŃSKA 2014, s. 201, 234–235
MIKULSKI 2015, s. 119
BIRECKI 2021, s. 30–31, 35
ŁYCZAK 2021, s. 61–62
TYLICKI 2021, s. 42, il. 1