Epitafium Anny z Leszczyńskich Potockiej, tablica inskrypcyjna wraz z obramieniem: Gdańsk (?), rama architektoniczna: Toruń, ok. 1653–1655

Tablica: wys. 1,94 ×1,39 m; rama architektoniczna: wys. 7,23 × 4,74 m; rozpiętość wewn. arkady: wys. 4,70 × 3,1 m

Lokalizacja: nawa główna, przęsło trzecie od wschodu po stronie północnej, na ścianie dzielącej nawę i krużganek, z ekspozycją na południe

  • Architektoniczne obramienie ze sztucznego kamienia barwionego w masie, pokrytego warstwą czarnej farby o spoiwie woskowym (imitacja czarnego marmuru) oraz jasnego – imitacja alabastru).
  • Płyty inskrypcyjne i kartusze herbowe rzeźbione w czarnym wapieniu zbitym – wapień mozański (Wardzyński 2015, s. 493; Bartz 2021) oraz w alabastrze. Inskrypcje wykute wgłębnie, pokryte olejną wytrawą i pozłocone.
  • Złocenia podkreślające formy ornamentów i włosy aniołów wykonane na mikstion. Karnacje putt pierwotnie polichromowane półkryjąco (rumieńce) i kryjąco (detale rysów twarzy). Monochromatyczne tło na ścianie  epitafium wykonane  na  zaprawie wapiennej  naniesionej na wątek ceglany, pokrytej pobiałą i czerwienią żelazową w spoiwie temperowym.
  • Dekoracyjne elementy na obramieniu architektonicznym pierwotnie z jasnej zaprawy, później poddane renowacji – przemalowano, wtórnie pozłocono, obramienie pomalowano czarną farbą. Inskrypcje poprawiano szlagmetalem i pokostowano.  Wtórne warstwy usunięto podczas konserwacji w 2009 r.
  • Kotwy montażowe żelazne.

______________________________

Epitafium w formie tablicy inskrypcyjnej ujętej  ramą, umieszczonej na ścianie dzielącej nawy, pośrodku architektonicznej struktury wypełniającej przestrzeń między filarami międzynawowymi.

  • Tablica ujęta wyłamaną w narożach profilowaną ornamentalną ramą.
  • W niej na czarnym tle inskrypcja minuskułą barokową z elementami majuskuły: BONAE ET PERPET(VAE) MEMORIAE SACR(AE) / ANNAE DE LESZNO COMITISSAE / Qvam Illustri Loco / Patre nimir(um) VENCESLAO Supr(emo) Reg(ni) Pol(oniae) Cancellario, per Pol(oniam) Majorem / Generali Posnanien(si) Kaliszien(si) Capitaneo et c(etera) / Matre ANNA Comitissa de Rozrazow Castellanide Posnaniensi et c(etera) / ANNO AERAE SALUTARIS M.DC.XV. DIE 24 MENS(IS) DEC(EMBRIS) [24 XII 1615] / Feliciter editam / Fratris ANDREAE Cancelarii prius Supr(emi) tunc Archiepisc(opi) Gnesnen(sis) / Legati Nati Regni Pol(oniae) Primatis Primiq(ue) Principis et c(etera) / Sangvine et Dignitatibus Splendidam / IOHANNES THEODORICUS SUCCAMERARIUS HALICENSIS et c(etera) / ANDREAE DE POTOK POTOCKI, Castellani Camenecen(sis) / ET CATHARINAE BUCZACKA Sangvine Duces Radzivilios contingentis Filius / STANISLAI Palatini Kiiovien(sis) Exercit(us) Regni Supr(emi) Ducis Capit(anei) Krasnostavien(sis) et c(etera) ET CHRISTOPHORI Mag(ni) Duc(atus) Lit(huaniae) Supr(emi) Dapiferi et Capit(anei) Chelmensis et c(etera) Frater / UXOREM TENERRIME DESIDERATAM / Thalami per ANNOS XX Sociam longe suavissimam Eheu! habuit! / Faecundam Liberorum IX. MATREM, in his CHRISTOPH(ORIS) SENDZIVOI, / BOGUSLAI, SOPHIAE, ANNAE, HELENAE tunc Superstitum, laetus vidit / In deliciis nullas delicias praeter Pietatem / Fide in DEUM et Religione invictam Constantiam / Coniugii Amore omnem Concordiam / Rebus ambiguis summam Prudentiam / Animum Sanguini et Fortunae qvà prosperae qvà adversae Parem / Habentem Omnes admirati sunt: / Illi Anno M.DC.LIII. IV. MAI LovitI / in Arce Archiepisc(opali) vivis exemtae / Calamitate Belli Scÿthico Cosacici ex solo proprio in Urbis hujus Amicum Sinum / translatae, tanqvam Exilÿ comiti. / Cum Lacrimis et Luctus perpetuitate / MOESTISSIMUS MARITUS / H(OC) M(ONUMENTUM) P(OSUIT) / Societatem Tumuli, postqvam Thalami Mors rupit, expetens, expectans. / Vale dilecta Uxor! iterum at(que) aeternum Vale! / Qvae exemplum magnarum virtutum Omnibus: / Acerbum Tui desiderium Marito reliqvisitis // PRZEKŁAD: Świętej i wiecznej pamięci / Anny z Leszna, hrabianki / z ojca Wacława kanclerza wielkiego koronnego, starosty generalnego wielkopolskiego etc. i matki Anny z Rozrazowa [właściwie: Rozdrażewa] kasztelanki poznańskiej / roku Pańskiego [dosłownie: czasu zbawienia] 24 XII 1615 / urodzonej / brata Andrzeja kanclerza wielkiego koronnego, wówczas arcybiskupa gnieźnieńskiego, legata urodzonego Królestwa Polskiego, prymasa i pierwszego księcia etc. / znakomitej ze względu na pochodzenie i godności/ Jan Teodoryk podkomorzy halicki etc. / Andrzeja Potockiego kasztelana kamienieckiego / i Katarzyny Buczackiej spokrewnionej z książętami Radziwiłłami syn / Stanisława wojewody kijowskiego, hetmana wielkiego koronnego, starosty krasnystawskiego etc. / i Krzysztofa stolnika Wielkiego Księstwa Litewskiego i starosty chełmskiego etc. brat / żonę najtkliwiej kochaną / miał w małżeństwie przez 20 lat jako towarzyszkę najsłodszą / płodną matkę dziewięciorga dzieci: Krzysztofa, Sędziwoja, Bogusława, Zofii, Anny, Heleny wówczas uchronioną, oglądał szczęśliwy / wśród zbytku żadnej przyjemności prócz pobożności… W owym roku 1653, 4 maja na zamku arcybiskupim w Łowiczu wyłączona spośród żywych / w czasie nieszczęścia wojny kozackiej na własną prośbę do przyjaznego miasta tego / przewieziona, / tak jak towarzyszowi wygnania / Z łzami i nieprzerwaną żałobą / pogrążony w żalu małżonek / ten pomnik wystawił / oczekując na połączenie się w mogile, kiedy już małżeństwo przerwała śmierć / żegnaj ukochana żono / jeszcze raz i na zawsze żegnaj / jaki przykład wielkich cnót dla wszystkich / pozostawiłaś małżonka w gorzkim pragnieniu Ciebie.) Pod inskrypcją figura kaligraficzna malowana ciągłą złotą linią.
  • Rama tablicy zdobiona – poczynając od strefy wewnętrznej – gęsto ułożonymi wachlarzowymi liśćmi, dalej sfalowaną krawędzią, na zewnątrz której miękko opracowana małżowina w większości w postaci elementów ceownikowych o schweifwerkowym charakterze i dwoma splotami przy dolnych narożach; w połowie wysokości małżowinowe uszaki z pojedynczym motywem chrząstki, z doczepionymi do nich po bokach główkami anielskimi i zwieńczone kagankami o wazonowych korpusach, których płomienie uformowane małżowinowo. Pośrodku dolnego odcinka ramy główka serafa z trzema parami skrzydełek.
  • Wyżej mniejsza owalna tablica ujęta wieńcem, w którym górą na osi uskrzydlona głowa putta, podtrzymywana przez umieszczone po bokach postacie szybujących nagich aniołków, które drugą ręką ujmują naroże ramy. W niej na czarnym tle inskrypcja, litery z kaligraficznymi ozdobnikami, ryte, złocone: Eheu! Qvondam Nostra fuit. //
  • Epitafium ujęte monumentalną architektoniczną ramą w formie zamkniętej półkoliście arkady wpisanej w aediculę, ze zwieńczeniem. Struktura czarna, z białymi detalami i niektórymi krawędziami. Arkada z delikatnie profilowanym czołem, z impostami dekorowanymi boniami i wolutowym kluczem zdobionym trzema piszczałkowymi nakładkami oraz z guzami poniżej i powyżej, o układzie przypominającym tryglif z guttami. Arkada flankowana parą kolumn z wysokimi attyckimi bazami o wydatnym dolnym torusie, gładkich trzonach i kapitelach kostkowych z narożnymi wąskimi wolutami, dekorowanych lancetowatymi płycinami w żłobieniach; na nich imposty zbudowane z odcinka architrawu i fryzu, wyżej wydatna płyta gzymsu wypiętrzona na osiach podpór. Zwieńczenie w formie odcinków naczółka segmentowego, pomiędzy którymi nieregularna, tablica heraldyczna obramiona półwałkiem, tworzącym formy ornamentu okuciowego i niewielkie woluty; w narożach  naczółka dekoracja analogiczna do zdobienia kapiteli i klucza archiwolty.
  • W tablicy umieszczone obok siebie dwie tarcze herbowe, każda w owalnym wieńcu laurowym. Tarcze czterodzielne, w lewej w polu pierwszym Pilawa (Potockich), w polu drugim Pilawa (Buczackich), w polu trzecim Ramułt (Czermińskich), w polu czwartym orzeł w koronie z herbem Trąby na piersi (Radziwiłłów), w prawej w polu pierwszym Wieniawa (Leszczyńskich), w polu drugim Doliwa (Rozdrażewskich), w polu trzecim Korzbok (Kurzbachów), w polu czwartym Grzymała (Potulickich). Nad tarczami po dwa klejnoty na hełmach turniejowych, z koronami, kolejno herbów Pilawa, zapewne Trąby (z koroną książęcą zamiast rogów myśliwskich), Wieniawa (lew w lewo zamiast w prawo) i Doliwa, oraz labrami.

________________________

WPIS: © Franciszek Skibiński &  Michał F. Woźniak, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Weryfikacja inskrypcji: Marta Czyżak, tłumaczenie: Magdalena Awianowicz

Zalecane cytowanie:
Skibiński Franciszek, Woźniak Michał, współpraca:  Szmit-Naud Elżbieta, Czyżak Marta, Awianowicz Magdalena, Epitafium  Anny z Leszczyńskich Potockiej
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Zabytki sepulkralne, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Epitafium w stanie generalnie dobrym. Zniszczenia mechaniczne architektonicznego obramienia głównie w dolnej partii do nasady łuku; przebarwienia wskutek przemalowań (usunięte). Ubytki i zniszczenia w alabastrowych kartuszach i oprawie tablic; oryginalne złocenia silnie uszkodzone, polichromia oryginalna częściowo zachowana. Tablica z wapienia dębnickiego w dobrym stanie; oryginalne złocenia w inskrypcjach nie zachowane. Monochromia na ścianie w tle zachowana częściowo. Obecny wygląd jest wynikiem zabiegów konserwatorskich i uzupełnień dokonanych w 2009 r. (DOKUMENTACJA 2009). W tym czasie powierzchnię epitafium oczyszczono, fragmenty wzmocniono strukturalnie, wykonano uzupełnienia kamienia  i alabastru (podbarwione zaprawy: epoksydowa i gipsowa) oraz sztucznego kamienia (zaprawa wapienna polerowana) oraz wykończenie barwne kazeinowe), ubytki złoceń uzupełniono złotem płatkowym na mikstion, oczyszczono i zabezpieczono elementy metalowe, na koniec zabezpieczono powierzchnię mikrowoskiem. Powierzchnię architektonicznej ramy oczyszczono, zabezpieczono odspajające się warstwy zaprawy, wykonano uzupełnienia wszystkich warstw zaprawy (warstwę wierzchnią uzupełniono zaprawą wapienną z mączką marmurową podbarwioną czernią z winorośli), wykonano rekonstrukcję warstwy malarskiej, zabezpieczono akrylanem (Paraloid B-72).

 

Historia

Źródła:

Epitafium upamiętnia Annę z Leszczyńskich Potocką (†1653), córkę kanclerza wielkiego koronnego, starosty poznańskiego i kaliskiego Wacława Leszczyńskiego, małżonkę podkomorzego halickiego Jana Teodoryka Potockiego, syna kasztelana kamienieckiego Andrzeja Potockiego, który pomnik ten wystawił. Wymienione jako jedyne w Kronika Bernardynów Toruńskich (inwentarz, s. 126) oraz w inwentarzu zawartym w krakowskiej wersji Kroniki ( INV. 1724 [BMV] [1989]):  „Monumenatum Marmoreum Ich Mościów PP. Leszczyńskich”.

 

 

Rozpoznanie

Na wybór miejsca pochówku wpływ miała zapewne kalwińska przynależność konfesyjna samej Anny oraz jej małżonka, Jana Teodoryka Potockiego (ok. 1608–1665), który, wraz z bratem Krzysztofem był znanym działaczem kalwińskim. Epitafium wykonane prawdopodobnie przez warsztat gdański w poł. XVII w. (Wardzyński 2015, s. 503); czas powstania można sprecyzować na podstawie tytulatury: Stanisław Rewera Potocki, najstarszy z trzech braci i stronnik Jana Kazimierza, będąc hetmanem wielkim koronnym od 15 IV 1654 (wcześniej polnym od 1652) wojewodą kijowskim został w 1655 r. Wprawdzie Andrzej Leszczyński, pozostając do śmierci 15 IV 1658 arcybiskupem gnieźnieńskim (od 1652), kanclerstwo wielkie koronne zdał już w 1653; możliwe, że zachowano w inskrypcji ten tytuł. Ogólne podobieństwo wykonanej z alabastru, ornamentalnej ramy łączy to dzieło m.in. z epitafium kanonika poznańskiego Wojciecha Trach Gnińskiego w katedrze poznańskiej, wykonane w Gdańsku ok. 1662 r. (o tym epitafium Wardzyński 2015, s. 95). Architektoniczna aedicula, wykonana techniką murarską, o dalece uproszczonych formach, jest zapewne dziełem lokalnego warsztatu murarskiego. Jej kompozycja miała prawdopodobnie nawiązywać do portalu mauzoleum Anny Wazówny (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 145), choć jest w stosunku do niego uproszczona, zaś jakość wykonania znacznie niższa, zastosowano też inne materiały i technikę. Odmienny od dekoracji portalu mauzoleum jest ponadto nieklasyczny detal, wywodzący się prawdopodobnie z przekształceń i adaptacji klasycznych porządków architektonicznych popularnych w k. XVI i pocz. XVII w., pojawiających się m.in. w projektach Jacoba Guckeisena (Etliche architectisher Portalen Epitapien Caminen und Schweyffen, 1596), w mniejszym stopniu Wendela Dietterlina (Architectura von Außtheilung, Symmetria und Proportion der Fünff Seulen, 1598) i Rutgera Kasemanna (Seilen bochg, 1616).

 

Dokumentacja historyczna

  • Książnica Kopernikańska w Toruniu, teka 8, nr 39 (przed 1919); nr 56 (przed 1939) >>; nr 58 (przed 1939);
  • APT, Album fotografii Torunia, sygn. 69/3, Album 60 (przed 1920);
  • MOT, Dział Historii Miasta Torunia, Fot. A. 1587;
  • MOT, Dział Historii Miasta Torunia, Fot. A. 1588 (fragment);
  • Kolekcja fotograficzna Wacława Górskiego (1992) >>

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

ZERNECKE 1725, s. 149–151

ZERNECKE 1727, s. 330–331

SEMRAU 1892, s. 33–35

DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675

MAKOWSKI 1932, s. 161

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 527

KRAKOWIECKA-GÓRECKA 1990, s. 294–297

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 144–145

BIRECKI 2005a, s. 291

BIRECKI 2007, s. 332, 334, 379

WARDZYŃSKI 2008, s. 351

KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 205

WARDZYŃSKI 2015, s. 493, 503

ŁYCZAK 2021, s. 70–71, il. 13

Opracowania niepublikowane