Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYPOSAŻENIE I SPRZĘTY O UZUSIE LITURGICZNYM Wystrój i wyposażenie Grobu Pańskiego, Toruń, 3. ćw. XVIII w.
5,53 × 3,86 × 3,69 m
LOKALIZACJA: zachodnie przęsło nawy północnej; pozostałości balustrady – na emporze.
____________________
_____________________
WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał F. Woźniak, 2023
Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud
Na opracowaniu malarskim z 2 poł. XVIII w. dokonano co najmniej trzech przemalowań, w tym jednego o charakterze całościowej kompozycji, oraz kilku lokalnych oraz retuszy. Przed całościowym przemalowaniem Grobu baldachim pokryto warstwą niebieską (ultramaryna), natomiast stopnie – ornamentem patronowym szmaragdowozielonym na jasnozielonym tle i zabezpieczono w dostępnych partiach lakierem. Całościowe przemalowanie, z 2 poł. XIX w (po 1850) lub początku XX w., wykonano na jasnoszarym podkładzie, alla prima, farbami olejnymi zawierającymi biel cynkową, żółcień ołowiową (nieokreśloną), żółte, czerwone i brązowe pigmenty ziemne, błękit pruski, czerń. Kolejne lokalne przemalowania i retusze miały charakter odświeżający, służyły m.in. zamaskowaniu szkód wynikłych z powodu zmian instalacji. Wtórnie dodana barokowa figura Chrystusa w grobie przemalowywana była czterokrotnie.
W trakcie konserwacji i restauracji w latach 2004-2007 usunięto XIX-wieczne i późniejsze przemalowania i wykonano konserwację i restaurację malarskiego wystroju drewnianej konstrukcji z 2 poł XVIII w, oraz rzeźb strażników. Konstrukcję drewnianą poddano miejscowej impregnacji (Paraloid B-72), zrekonstruowano brakujący stopień schodów, wykonano uzupełnienia ubytków warstw opracowania (kit mineralno – emulsyjny i dyspersyjne farby akrylowe i wykończenie farby rozpuszczalnikowe polioctan winylu-policykloheksanon). Polichromię na deskach będących elementami wcześniejszej konstrukcji (widoczną od strony wnętrza architektury) poddano konserwacji zachowawczej. W obrębie baldachimu dokonano reperacji płóciennego podłoża, wykonano odkrywki opracowania oryginalnego i, wykonano jego rekonstrukcję na częściowo usuniętych warstwach wtórnych (kitem emulsyjnym i dyspersyjną farbą akrylową i werniksem akrylowym barwionym farbami rozpuszczalnikowymi jw.). Zaaranżowano, zachowując odróżnialność uzupełnienia, na podstawie dokonanych analiz konstrukcji zachowanych elementów Grobu Pańskiego, niezachowaną przednią część – prostopadłościan nakryty blatem, z wnęką imitującą grób Chrystusa w górnej części i z dolną częścią zamkniętą od czoła, stanowiącą podstawę dla grobu. Poddano konserwacji i restauracji barokową figurę Chrystusa w grobie usuwając przemalowania i uzupełniając ubytki warstw oryginalnych (epoksydowym kitem do drewna (Araldite HV/SV 427), kitem emulsyjnym i farbami dyspersyjnymi akrylowymi, zawerniksowano werniksem akrylowym).
Niezachowana czołowa część konstrukcji Grobu stanowi do kilku procent jego kubatury. Polichromia bardzo dobrze zachowana (ubytki stanowiły ok. 5% – w miejscach mocowania oświetlenia, użytkowania schodów). Stan drewna rzeźby Chrystusa dobry, polichromia zachowana w 60-70%, przebarwiona. Drewno figur strażników zachowane w ok. 85% (ubytki, zniszczenie struktury przez owady), oryginalna warstwa malarska zachowana na ok. 40% powierzchni, oryginalne złocenia i srebrzenia i laserunki zachowane szczątkowo. Po zabiegach konserwatorskich i restauratorskich stan dobry.
Źródła: APT, AMT, C 13770, k. 118v.
Dane w opracowaniu …
WERNICKE 1839, s. 247
NEY 1843, s. 146
HEISE 1889, s. 285–286
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 104
ROUBA I IN. 2005, passim
NAWROCKI 2006, s. 56–58
RACZKOWSKI 2016 (1), s. 166–179
,
RACZKOWSCY 2002, s. 46–47
,