Organy i prospekt organowy, Johann Hellwig (budowniczy organów) z warsztatem snycerskim (toruńskim?), 1601-1609

Wymiary pozytywu przedniego 10,19 × 5,5 m

LOKALIZACJA: instrument (mechanizm i prospekt) umieszczony na emporze północnej, w 3. przęśle od wschodu;  pozytyw przedni osadzony pomiędzy filarami międzynawowymi, szafa instrumentu zasadniczego  w osi, cofnięta.

  • Drewno dębowe; wgłębienie wyciętej daty 1607 na zakończeniu dolnej osiowej belki konstrukcyjnej podkreślone białą warstwą malarską, prawdopodobnie temperą; elementy dekoracyjnie precyzyjnie rzeźbione.

_____________________

  • MECHANIZM >>>
  • Aparat dźwiękowy instrumentu w dwóch obudowach: szafie instrumentu zasadniczego i w pozytywie przednim (wg terminologii niemieckiej Rückpositiv, czyli pozytyw tylny, znajdujący się za plecami grającego organisty).
  • Pozytyw przedni osadzony pomiędzy filarami międzynawowymi, szafa instrumentu zasadniczego w jego osi, na galeryjce ponad emporą, w wyniku kolejnych przekształceń przedłużona ku ścianie północnej kościoła. Poniżej galeryjki wtórnie wmontowana komora zawierająca pomieszczenie miechów, z prostokątnymi otworami w ścianach wschodniej i zachodniej, umożliwiających komunikację na emporze. Obecny stół gry na emporze północnej, po zachodniej stronie instrumentu (poprzednio w narożu południowym empory zachodniej, pierwotnie pomiędzy pozytywem przednim a szafą główną).
  • Balustrada zachodnia galeryjki o kompozycji architektonicznej, jednokondygnacyjna, czteroosiowa, złożona ze strefy cokołowej i kondygnacji głównej, zamknięta gzymsem. W strefie cokołowej w osiach prostokątne płyciny pomiędzy którymi wysokie cokoły pilastrów kondygnacji głównej, o gładkim licu. Kondygnacja główna artykułowana posadowionymi na plintach doryckimi pilastrami, o attyckich bazach, trzonach do 1/3 wysokości gładkich, wyżej kanelowanych, z szyjką wydzieloną półwałkiem. W polach pomiędzy nimi duże prostokątne płyciny, w których dekoracyjne aedicule. Każda z nich posadowiona na masywnym, prostokątnym cokole, z cokolikiem i gzymsem, wspartym na czterech niewielkich, s-kształtnych konsolach. Każda z aedicul utworzona przez zamkniętą półkoliście arkadę z impostami i s-kształtnym kluczem, na lico której nałożone doryckie pilastry posadowione na plintach, o attyckich bazach, kanelowanych trzonach. Po bokach wsparte na zewnętrznych impostach niewielkie s-kształtne wolutki oparte górą na górnej części trzonu pilastra. Powyżej arkady wsparte na pilastrach trójdzielne doryckie belkowanie, złożone ze zredukowanego architrawu, gładkiego fryzu z tryglifami na osiach podpór i w osi głównej, oraz gzymsu złożonego z simy i płyty. Wyżej nieco węższy trójkątny naczółek, ze sterczynami na osiach podpór i na szczycie oraz niewielkimi wolutami wspartymi na górnych krawędziach. Gzyms zamykający ściankę w formie belkowania, złożonego ze zredukowanego architrawu, wysokiego, gładkiego fryzu z czterodzielnymi, konsolami na osiach pilastrów kondygnacji głównej, oraz silnie wysuniętego, spłaszczonego gzymsu.
  • Balustrada wschodnia galeryjki o kompozycji architektonicznej, jednokondygnacyjna, czteroosiowa, złożona ze strefy cokołowej i kondygnacji głównej, zamknięta gzymsem. W strefie cokołowej w osiach prostokątne płyciny wypełnione ornamentem okuciowym w płytkim reliefie, pomiędzy którymi gierowane cokoły kolumn kondygnacji głównej, dekorowane lwimi maskami i maszkaronami. Kondygnacja główna artykułowana posadowionymi na plintach korynckimi kolumnami, o attyckich bazach, trzonach do 1/3 wysokości dekorowanych ornamentem okuciowym i jubilerskim, wyżej kanelowanymi. W polach pomiędzy nimi duże prostokątne płyciny, w których nałożone dekoracyjne aedicule. Każda z nich posadowiona na masywnym, prostokątnym cokole, z cokolikiem i gzymsem, wspartym na czterech żebrowanych pionowo wolutowych konsolach. W licu cokołów prostokątna płycina wypełniona ornamentem okuciowym, ujęta pryzmatycznymi boniami. Każda z aedicul utworzona przez zamkniętą półkoliście arkadę wspartą na szerokich dwudzielnych lizenach z przepaską kapitelową; na wewnętrznych lizenach ornament warkoczowy, w przyłuczach arkady ornament okuciowy;  do lica arkady dostawione doryckie kolumny posadowione na plintach, o attyckich bazach, kanelowanych trzonach; po bokach wsparte na zewnętrznych impostach niewielkie s-kształtne wolutki. Na kolumnach trójdzielne doryckie belkowanie, złożone ze zredukowanego architrawu, fryzu dekorowanego ornamentem  okuciowym z boniami na osiach podpór i w osi głównej, oraz gzymsu złożonego z simy i płyty. Wyżej nieco węższy trójkątny naczółek, ze sterczynami na osiach podpór i na szczycie oraz niewielkimi wolutami wspartymi na górnych krawędziach. Gzyms zamykający ściankę w formie belkowania, złożonego z architrawu, wysokiego fryzu z kartuszami w których ornament jubilerski, z konsolami na osiach pilastrów kondygnacji głównej, dekorowanymi pękami owocowo-warzywnymi i maszkaronami, oraz gzymsu złożonego z dekorowanego godronowaniem masywnego ćwierćwałka oraz profilowanej płyty, z której zwieszone drobne sterczyny.
  • Szafa główna instrumentu prostokątna, z bokami wspartymi na masywnych konsolach, z rozbudowanym zwieńczeniem. Front płaski, z płaszczyznami piszczałkowymi w 7. kwaterach, w układzie symetrycznym pięcioosiowym, ze zróżnicowaną liczbą i wielkością piszczałek; największe, basowe, po 5. sztuk w dwóch wieżach bocznych; w centrum, stanowiąc oś układu 7 piszczałek średniej wielkości; mniejsze od nich, w liczbie po 7. po wewnętrznej stronie piszczałek basowych; pomiędzy nimi a zestawem osiowym najmniejsze piszczałki, umieszczone w 4. zespołach w układzie dwukondygnacyjnym; całość o zrównoważonej a zarazem urozmaiconej kompozycji. Owo zróżnicowanie i kompozycyjna zwartość podkreślona przez wprowadzenie dolnej ornamentalnej strefy, na której wsparte wszystkie wewnętrzne zespoły piszczałek; natomiast ornamentalne ażurowe obramienia górne poszczególnych kwater piszczałkowych tworzą jedną dekoracyjną strefę wraz z rozbudowanym zwieńczeniem; w zakończeniach płaszczyzn piszczałkowych, o zróżnicowanej wysokości, kompozycje rollwerkowo-schweifwerkowe, ponad mniejszymi piszczałkami w partii pośredniej dodatkowe odcinki fryzu z główkami kobiecymi w schweifwerku. Zwieńczenie rozbudowane i większości ażurowe z trzema wieżycami-latarniami; przestrzeń pomiędzy ich podstawami wypełniona kompozycjami na po zarysie trójkątnym zbudowanymi każdorazowa z połowy dużego kartusza okuciowo-rollwerkowego z lwimi maskami w centrum. Część środkowa zamknięta profilowaniem powyżej którego ażurowy fryz w którym ażurowa, symetryczna dekoracja w formie ornamentu zwijanego z maskami pośrodku oraz pękami owocowo-warzywnymi. W osi prostokątne wypiętrzenie zamknięte analogicznie. Przy nim duże ażurowe spływy wolutowe (uszaki?), okuciowo-rollwerkowe z lwimi maskami i pękami owocowo-warzywnymi. Na wypiętrzeniu oraz ponad bocznymi płaszczyznami dużych piszczałek wznoszą się trzy wysokie ośmioboczne, architektoniczne latarnie trzykondygnacyjne, o stopniowo zmniejszającej się wysokości i rozpiętości pięter, przy czym środkowa latarnia jest wyższa od obu bocznych; dolną kondygnację tworzą smukłe  arkady, z masywnymi wolutami na licach dzielących filarów; druga kondygnacja o korpusie wybrzuszonym, utworzonym z okuciowej kratownicy, z krawędziami podkreślonymi wydatnymi wolutami z elementów ornamentu okuciowego (wspornikami); trzecia kondygnacja utworzona z kandelabrowych podpór; wszystkie strefy zamknięte wydatnymi gzymsami. W zwieńczeniu latarni duże figury feniksa z szeroko rozłożonymi skrzydłami. karmiącego młode lub z rozłożonymi skrzydłami.  Wąskie i wysokie boki szafy o kształcie mocno wydłużonego prostokąta pokryte szczelnie reliefową dekoracją ornamentalną kompozycji wg pionowej osi symetrii, odmiennej dla obu boków wschodniego i zachodniego, złożonej z gęsto przeplatających się elementów rollwerkowych, schweifwerkowych, figuralnych i roślinnych, w tym pęki owocowe, wyrastających niczym forma organiczna a na sposób kandelabrowy z wazonu, po bokach którego dwa ptaki z pochodniami w szponach i figuralnych; od strony wschodniej w centrum męska półpostać hybrydczna, powyżej dwa kolejne ptaki, dwie męskie hybrydy a u szczytu duża uskrzydlona główka; po stronie zachodniej w centrum umieszczony maszkaron, a w górnej partii dwie siedzące postaci dziecięce,. Na fryzie pozioma kompozycja schweifwerkowa z głową kobiecą pośrodku (analogicznie jak na frontonie); w zwieńczeniu kartusz podwójny okuciowo-rollwerkowy z dużą głową w centrum (kartusz po stronie wschodniej zdjęty i złożony na górnym poziomie empory).
  • Oprawa pozytywu przedniego trójstrefowa, w postaci architektonicznie kształtowanej kondygnacji z masywną strefą cokołową, strefą główną piszczałkową i belkowania, zwieńczonej wysokimi latarniami, pięcioosiowa, w układzie trójwieżowym, z trzema ośmiobocznymi wieżami przedzielonymi płaszczyznami pośrednimi. Strefy poziome oraz osie pionowe czytelne pomimo obfitości reliefowej dekoracji, w większości w wysokim reliefie z nielicznymi elementami pełnoplastycznymi.  Strefa cokołowa (dolna) pozytywu przedniego złożona z cokolika, części środkowej i belkowania, z podwieszonymi koszami w osiach wież i fartuchami w osiach płaszczyzn pośrednich. W koszach utworzonych z ośmiu wolut obłożonych listowiem czterogłowe twory z twarzami męskimi i żeńskimi zwróconymi w cztery strony świata, zróżnicowane wiekowo i szczegółami anatomicznymi: wśród nich głowa brodatego króla (w centrum), wąsatego mężczyzny, młodych niewiast, młodzieńców bez zarostu, mężczyzny w obfitym zaroście i miękkiej dużej czapce, głowa śmiejącego się satyra, głowa męska o lwich cechach pod pióropuszem i na chuście, głowy uśmiechniętych dzieci; poniżej pęki owocowe zakończone wydłużonym winnym gronem, a pod środkowym koszem dodatkowo zespolone cztery ludzkie maski. Fartuchy utworzone z kartusza podwójnego okuciowo-rollwerkowego z głową lwa w obrębie warstwy przedniej, z podwieszonymi poniżej po bokach pękami owocowymi na taśmach i z główką anielską u dołu. Cokolik własny strefy cokołowej dekorowany maszkaronami, lwimi maskami, głowami baranimi, głowami na chustach, częściowo na kartuszach okuciowo-rollwerkowych, pękami owocowo-warzywnymi oraz chustami; pod nim podwieszone niewielkie fartuszki w kształcie ażurowych małych, uproszczonych kartuszy okuciowo-rollwerkowych z głowami męskimi, żeńskimi, maszkaronami i kaboszonami pośrodku. W części środkowej strefy cokołowej, w osiach wież dekoracja architektoniczna, w pozostałych partiach figuralna. Naroża wież akcentowane masywnymi kolumnami doryckimi na attyckich bazach. Pomiędzy nimi zamknięte półkoliście arkady z impostami w formie zredukowanego belkowania i dużymi uskrzydlonymi głowami męskimi, kobiecymi i dziecięcymi osadzonymi na łukach; łuki obu środkowych (czołowych) arkad wieży środkowej utworzone z elementów ornamentu okuciowo-rollwerkowego z osadzonymi główkami dziecięcymi. Belkowanie złożone z dwudzielnego architrawu, fryzu dekorowanego maszkaronami i pękami owocowo-warzywnymi oraz gzymsu z zębnikiem. Figury w wysokim reliefie, na tle lizen flankujących cokoły wież, kolejno od lewej:  młody wojownik (pretorianin?), Kronos-Saturn, Apollo-Sol, Zeus-Jowisz, Ares-Mars, Afrodyta- Wenus Hermes-Merkury i Demeter- Ceres. W płaszczyznach pośrednich pomiędzy cokołami wież dekoracyjne tarcze herbowe trzymane przez anioły: po lewej herb Prus Królewskich po prawej Torunia, flankowane odpowiednio przez Apollona i Zeusa oraz Aresa i Afrodytę. Strefa główna z 5. zespołami piszczałek, największych w wieży środkowej,  średniej wielkości w niższych wieżach bocznych i najmniejszych w płaszczyznach pośrednich. Podział architektoniczny strefy, ze smukłymi kolumnami korynckimi równej wysokości, o attyckich bazach, trzonach w ¼ wysokości dekorowanych maskami lub pękami owocowo-warzywnymi ujętymi ornamentem okuciowo-zwijanym, wyżej kanelowanych,  Powyżej kolumn flankujących wieżę główną męskie hermy jako imposty. W niskim cokole wieży głównej i wieży lewej maszkarony, w cokole wieży prawej pęki owocowo-warzywne.. Kwatery piszczałkowe w wieżach zamknięte ażurowo opracowanym ornamentem roślinnym i schweifwerkowym, z pojedynczymi rollwerkami i maszkaronem pośrodku. Kwatery piszczałkowe w płaszczyznach pośrednich zamknięte ażurową dekoracją z ornamentem roślinnym i literami  „ANNO” oraz datą „1609”. Poniżej i powyżej kartusze okuciowo-zwijane z lwią maską pośrodku i pękami owocowo-warzywnymi ze wstęgą. Wysokie belkowanie, nad wieżą środkową wyłamane ku górze, złożone z architrawu, szerokiego, bogato dekorowanego fryzu i gzymsu złożonego z zębnika, stigilis, płyty i simy. We fryzie dekoracja roślinno-schweifwerkowa z maszkaronami, pojedyncze grona i wazony z bukietami.
  • W górnej kondygnacji każdej z wież ośmioboczna latarnia o architektonicznej formie, posadowiona na cokole, zamknięta belkowaniem i zwieńczeniem. Na belkowaniu głównej kondygnacji wież osadzone sterczynki w kształcie połowy kartusza okuciowo-rollwerkowego, w których przemiennie maski i pęki owocowe, osłaniające gładkie cokoły latarni. Latarnie w kształcie centralnych, jednokondygnacyjnych budowli na doryckich kolumnach częściowo wtopionych w smukłe okrągłołukowe arkady z impostami i wolutowym, kanelowanym kluczem. Kolumny o attyckich bazach, trzonach do 1/3 wysokości dekorowanych płasko opracowanym ornamentem okuciowo-rollwerkowym, wyżej kanelowanych, oraz kapitelach z wydzieloną półwałkiem szyjką, echinusem dekorowanym kimationem i abakusem. Wysokie gierowane belkowanie, złożone z architrawu, gładkiego fryzu i gzymsu złożonego z zębnika, kimationu i wysuniętej płyty z simą, ujętego na osiach półkolumn wolutowymi konsolami na których kobiece i męskie maski. Zwieńczenie tworzone przez umieszczone w narożach pałąki o krawędziach przechodzących w woluty i okuciowe trójliście, u zbiegu których cokoły dla całopostaciowych rzeźbionych figur. W szczycie latarni głównej wyobrażenie króla Dawida grającego na harfie. Po bokach każdej z latarni: głównej i obu bocznych oraz w zwieńczeniu latarni bocznych rzeźby przedstawiające stojące anioły, grające na instrumentach strunowych i dętych, tworzące orkiestrę niebiańską (dwa z nich – po bokach latarni po stronie wschodniej – wtórnie pozbawione instrumentów).

 

_________________

WPIS: © Franciszek Skibiński & Michał F. Woźniak, 2023

Zalecane cytowanie:
Skibiński Franciszek, Woźniak Michał F.,  Organy
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wyposażenie i sprzęty o uzusie liturgicznym, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dane w opracowaniu …

Historia

Źródła:

  • APT, AMT, Kat. II, II, 4, s. 13, 27, 49, 124, 251;
  • APT, AMT, Kat. II, XVII-2, k. 77v, 83v, 93; Inwentarz 1724, s. 165;
  • APT, AMT, C 4346, k. 10; Inwentarz 1817 (Kubicki 2015, s. 439);
  • APT, AMT, C 4351, Instandsetzung der St Marien Kirche, 1824-1843, passim;
  • APT, AMT, C 4352, Acta des Magistrats zu Thorn betreffend die Instanndsetzung der St. Marien Kirche 1843-1848, passim;
  • APT, AMT, C 13770, Rechnungen der Kathol. Sankt-Marien-Kirche für Jahren 1822 bis 1832 [Inwentarz kościoła 1830], k. 116v;
  • APT, AMT, C 13771, Rechnungen der Kathol. Sant-Marien-Kirche für Jahren 1833 bis 1838, passim; archiwum parafialne, księga protokołów nadzoru; archiwum parafialne, budowa organów, 1923-1925 [archiwum parafialne za Dokumentacja 1978]

____________________________________

Naprawę dotychczasowego lub budowę nowego prospektu organowego w kościele Mariackim planowano już w 1600 r. (APT, kat. II, II-4, s. 13); wg Zerneckego prace zostały zainicjowane przez burmistrza Henryka Strobanda  (ZERNECKE 1727, s. 227). Budowa prospektu rozpoczęła się 1601 r. i była kontynuowana rok później, bowiem 10 kwietnia 1602 r. wydatkowano na ten cel 300 florenów (APT, kat. II, II-4, s. 27; (ZERNECKE 1727, s. 228). Dalsze prace udokumentowane są w styczniu 1604 r. (APT, kat. II, II-4, s. 49). W tym czasie prowadził je budowniczy organów (Orgelbauer) Johann Hellwig, pochodzący z Holsztynu (stan badań przedstawia  BIRECKI 2007, s. 217). Hellwig zakończył prace latem 1609 r., bowiem 6 lipca tego roku wypłacono mu wynagrodzenie w wysokości 1 000 marek (APT, kat. II, II-4, s. 124; (ZERNECKE 1727, s. 208; (ZERNECKE 1727, s. 228). Widniejąca na prospekcie data „1607” odnosi się zapewne do ukończenia części prac stolarskich i snycerskich (WAWRZAK 2009, s. 205).

Dotychczasowy stan badań sugeruje powstanie instrumentu w dwóch etapach. Za wcześniejszym wykonaniem szafy głównej przemawiać ma jej forma: front jest płaski, a dekoracja różni się od dekoracji pozytywu przedniego. Niejasny jest odstęp czasowy pomiędzy realizacją obu części organów, różnie też interpretowano czas rozpoczęcia prac, który lokowano na koniec XVI w. (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 117). Formułowano także pogląd, że integralną częścią nowego prospektu  był wcześniejszy instrument, pochodzący z lat 1550-1575 (BIRECKI 2005a, s. 283).

Prospekt został  uszkodzony w 1703 r. wskutek bombardowania miasta przez wojska szwedzkie w czasie III wojny północnej. W 1721 r. instrument naprawiał  organmistrz Mateusz Brandtner, któremu zgodnie z kontraktem wypłacono 900 florenów; środki na ten cel pochodziły częściowo (647 florenów) ze zbiórki wśród mieszkańców (APT, AMT, Kat. II, XVII-2, k. 77v, 83v; ZERNECKE 1727, s. 442; Dorawa 2005, s. 323-324; BIRECKI 2007, s. 219). W inwentarzu z 1724 r.  odnotowano, że „do wielkich [organów – FS.] jest malowana kooperta Annuntiationis Beatae Virginis Mariae i inne osoby i mysteria catholica” (INV. 1724 [BMV] [1989], s. 165); te malowane tablice – skrzydła zamykające zespół piszczałek szafy głównej – powstały zapewne po przejęciu kościoła przez bernardynów; niewykluczone, że już wcześniej organy wyposażone były w taką dodatkową dekoracyjną osłonę.

W 1825-1826 organy naprawiał organmistrz Scheffer (NEY 1843, s. 147; DORAWA 2005, s. 324). W 1873 r. ich inspekcji dokonał Wilhelm Sauer z Frankfurtu nad Odrą, natomiast w 1878 r. Max Terletzki z Królewca (DORAWA 2005, s. 325). W latach po I wojnie światowej organy były nieczynne (Słowo 1923; Słowo 1924a). W 1923 r. przystąpiono do ich restauracji. W latach 1924-1925 z inicjatywy proboszczów ks. Wysińskiego i ks. Kozłowskiego nowy mechanizm wykonał Dominik Biernacki z Włocławka; dyspozycję muzyczną podał Oskar Hermańczyk, organista katedralny w Pelplinie i rewizor organów na diecezję chełmińską; zapłacono za nie 5 200 marek polskich (Słowo 1923; Słowo 1924a; DORAWA 2005, s. 326-331; Wawrzak 2009, s. 206). W 1938 r. instrument był już jednak częściowo niesprawny i planowano jego renowację CHYCZEWSKI 1938

Już po wojnie, w 1976 r. organmistrz Bronisław Cepka wymienił trakturę pneumatyczną na elektromagnetyczną (WAWRZAK 2009,, s. 84-85). W 2004 r. organmistrz Marek Cepka wstawił do zespołu dźwiękowego II manuału dodatkowy rejestr (Szałamaja 4’; Dorawa 2011, s. 85). Konserwację organów przeprowadzono w 1978; ponownie w latach 2000-2004 – wówczas wykonano konserwację obudowy organów (Pracownia Konserwacji Przedmiotów Zabytkowych Dariusza Sebastianowicza, przy konsultacji Krzysztofa Owsianego), a Marek Cepka przeprowadził remont i modyfikacją instrumentu (Dorawa 2011, s. 85).

 

Rozpoznanie

Skomponowanie obu zespołów instrumentu: pozytywu przedniego oraz szafy głównej jako jednolitej uzupełniającej się wizualnie całości świadczyć może – niezależnie od rozłożonego w czasie wykonania, mogącego trwać przez czas ok. 10 lat – raczej  za projektowaniem instrumentu według jednolitej koncepcji. Pozytyw przedni, dużych rozmiarów, dominujący optycznie nad całością jest najbardziej rozbudowany zarówno pod względem kompozycji przestrzennej bryły, jak i obfitości dekoracji. Szafa główna ma szczególnie rozbudowane jedynie zwieńczenie, jako tę część, która patrzącemu z perspektywy posadzki uwidacznia się ponad pozytywem przednim; niewidoczny front ułożony jest w postaci płaskiej kompozycji, rozbitej bardziej linearnie niż rzeźbiarsko, a ornament w jego partii cokołowej, także płaski, jest – w porównaniu ze zwieńczeniem i z partią przednią – uproszczony i mało urozmaicony. Zapewne, co nie stoi w sprzeczności ze wzmiankami źródłowymi, prace rozpoczęto do wykonania szafy głównej, a zakończono rozbudowaną dekoracją rzeźbiarską pozytywu przedniego.

_______________________

W literaturze powtarzana jest informacja, jakoby początkowo pracami kierował Wawrzyniec Weistock z Chwaliszewa (Słowo 1924a; Hermańczyk 1937, s. 27; Gołos 1972, s. 289; Renkewitz/Janca 1984, s. 100; Smulikowska 1989, s. 103-104, 138; Dorawa 2005, s. 323; Birecki 2007, s. 217; Wawrzak 2009, s. 205; Dorawa 2011, s. 83; Zgliński 2012, s. 348). Źródło tej informacji jest nieznane i nie udało się jej zweryfikować w toku bieżących badań (podobnie Łyczak 2021, s. 66). Na obecnym etapie badań do tezy tej należy więc podchodzić z należytą ostrożnością. Warto zwrócić przy tym uwagę na fakt, iż w artykule w Słowie Pomorskim domniemany pierwszy budowniczy organów został określony jako Wawrzyniec Wejstok z Holsztynu, co sugeruje, że mógł zostać pomylony z Helwigiem, pochodzącym właśnie z Holsztynu. Nieznany pozostaje też twórca snycerskiej oprawy prospektu. Birecki identyfikuje go z gdańskim snycerzem Simonem Hörle, jednak bez wystarczającego uzasadnienia (Birecki 2007, s. 218-219; Birecki 2021, s. 31). Ponieważ w tym samym czasie Helwig budował organy w kościele św. Katarzyny w Gdańsku oraz wykonywał prace przy organach w katedrze kwidzyńskiej można hipotetycznie założyć, że w przypadku realizacji dla kościoła NMP w Toruniu posłużył się miejscowym warsztatem. Nie stoi to w sprzeczności z cechami innych miejscowych realizacji snycerskich datowanych na początek XVII w.

W literaturze różnie interpretowano program ikonograficzny prospektu.

Wg Smulikowskiej (Smulikowska 1989, s. 222-223, 233-235, 242-246) dekoracja szafy głównej zawiera elementy boecjańskiej teorii muzyki, a także – w jego szczytowej partii wyobrażenie Kościoła tryumfującego; natomiast trójstrefowa kompozycja pozytywu przedniego miałaby odpowiadać trojakiemu podziałowi muzyki na muzykę zmysłów, wyobrażoną w partii cokołowej, muzykę instrumentalną w części środkowej, w obramieniach pól piszczałkowych oraz muzykę sfer z koncertującymi aniołami pod przewodem Dawida w strefie wieńczącej. Słabym punktem tej interpretacji są błędne identyfikacje figur w strefie cokołowej, które badaczka oparła na wcześniejszych określeniach Mariana Dorawy i Elżbiety Filipskiej (Dorawa et al., Dokumentacja 1978, cz. 1), co powtarza też późniejsza literatura (Sulewska 2004, Birecki 2007, Dorawa 2011). Ciąg tych wyobrażeń określany był najczęściej następująco: strażnik, św. Krzysztof, św. Zygmunt, Posejdon-Neptun, Jan Chrzciciel, Wenus Marina, Merkury, strażnik. Inną interpretację, opartą na wnikliwej obserwacji i bardziej poprawnej identyfikacji motywów figuralnych zaproponowała Małgorzata Wawrzak, identyfikując postacie w strefie cokołowej pozytywu przedniego jako: pretorianin, Kronos-Saturn, Zeus-Jowisz, Popsejdon-Neptun, Ares-Mars, Afrodyta-Wenus, Hermes-Merkury i Demeter-Ceres (Wawrzak 2009). Została ona, z drobnymi modyfikacjami, przyjęta również przez Zglińskiego (Zgliński 2012, s. 349-351, który wszakże pod postacią Neptuna dostrzegł Zeusa-Jupitera, a figurę temu bóstwu przypisywaną określając jako Apollo-Sol; ponadto w lewej skrajnej figurze „pretorianina” dostrzegł element nieautentyczny – późniejsze uzupełnienie, które zatem należy wyłączyć z prób całościowej interpretacji programu. Zgodził się także z zaproponowaną przez Wawrzak interpretacją, że „wyobrażenia bóstw mitologicznych posłużyły … do ukazania cnót obywateli miasta Torunia, tych którzy przyczynili się do osiągnięcia dobrobytu i pomyślności miasta, a co za tym idzie, do podniesienia jego rangi w Prusach Królewskich i Rzeczypospolitej.” Wawrzak 2009, s. 215) Zgliński dostrzega w bogatym programie dekoracji prospektu swego rodzaju polemikę z tendencjami kalwinizującymi, obecnymi w kręgach patrycjatu oraz intelektualistów związanych z gimnazjum akademickim, dążących do realizacji tzw. drugiej Reformacji; program tego instrumentu zgodny byłby z postawą ortodoksyjnego luteranizmu, akceptującego obecność w liturgii muzyki instrumentalnej (tu: organowej) oraz wyobrażeń figuralnych w przestrzeni kościelnej.

Poza wielkimi organami w kościele znajdowały się również drugie, małe organy. Pozytyw do nich („kleine Orgel-Werck”) został zakupiony w 1626 r. od Dawida Cracovity za 900 florenów (APT, Kat. II, II, 4, s. 251; Zernecke 1727, s. 273; Inwentarz 1724, s. 165; Inwentarz 1817 [Ciesielska 1982, s. 217; Kubicki 2015, s. 440]; Praetorius 1832, s. 74; Döring 1852, s. 51-52; Birecki 2007, s. 221). Znajdowały się one zapewne na zbudowanej także w tym czasie emporze zachodniej kościoła (Birecki 2007, s. 221).

 

Dokumentacja historyczna

  • Herder-Institut w Marburgu, sygn. 177597 – nn., przed 1945 >>; sygn. 202655 – nn., 1940-1941 (Sammlung Drost) >>; sygn. 1057708 – nn., 1940-1944 (Gall, Danzig und das Land…)>>
  • Archiwum Państwowe w Toruniu: Album dawnych fotografii Torunia, sygn. 69/3/Album/61 i 62.
  • IS PAN, przed 1939, sygn. 2586.
  • KPBC – W. Górski, 1967 >>.

Dokumentacja badawcza

B.d.

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane