Ambona, Toruń (?), 1605

2,06 × 2,03; baldachim 2,59 × 3,32 m

LOKALIZACJA: nawa główna, przy 3. filarze od wschodu w rzędzie północnym, od strony południowej; kosz 1,65m nad posadzką

  • Struktura architektoniczna i dekoracyjne elementy snycerskie ambony wykonane w drewnie dębowym. Drewno korpusu przed montażem dekoracji zabezpieczone bejcą. Aplikowane elementy dekoracyjne mocowane do struktury kołkami i spoiną klejową. Całość już po zamontowaniu snycerskich dekoracji pierwotnie lub wtórnie bezpośrednio (bez zaprawy) pokryta cienko jasnobrązową monochromią, zawierającą pigmenty żelazowe, przypuszczalnie w technice olejnej lub tłustej tempery.

_______________________

Ambona przyfilarowa, nadwieszona, o kompozycji architektonicznej, o bogato dekorowanym korpusie i wydatnym baldachimie, schody z parapetem i bramką.

  • Korpus na rzucie sześcioboku; parapet z czterema ściankami; z pozostałych boków jednym przylega do filara, przy drugim, płn.-wschodnim schody. Spód korpusu oddzielony profilowanym, dwudzielnym gzymsem złożonym z dwóch gładkich ćwierćwałków, niski, o wklęsło-wypukłym przekroju w kształcie szeroko rozwartego lejka. W jego narożach spływy w formie niewielkich wolut, pomiędzy nimi podwieszone pod gzymsem ażurowe fartuchy w postaci szerokich kartuszy okuciowo-rollwerkowych z tendencją do schweifwerku w strukturze i ukształtowaniu zawinięć; pośrodku kartuszy przemiennie głowa kobieca z pióropuszami i na chuście oraz męski maszkaron. Na dolnym ćwierćwałku gzymsu, w odcinku północno-zachodnim ryte majuskułą: AN(N)O 1605 – 5 JUNY.
  • Ścianki parapetu o układzie trójstrefowym. Strefa dolna – cokołowa z prostokątnymi płycinami; w płycinie ścianki północno-zachodniej, powyżej inskrypcji datującej fundację/wykonanie ryta niezdarnie inskrypcja minuskułowa poświadczająca renowację: „P. Cholewicz. / An. D. 1890.” Na górną krawędź płycin spływają rolwerkowe zawinięcia pod gierowaniami gzymsu na osi aedicul strefy środkowej;  w narożach dolnej strefy masywne woluty jako cokoły figur, z okrywą łuskową na górnym zawinięciu, dekorowane męskimi głowami o obfitym zaroście, na chustach; woluty flankowane nieznacznie gierowanymi cokolikami kolumn strefy środkowej; każda ich para odsunięta od naroża, pozostawiając miejsce dla – obecnie usuniętych – figur ewangelistów, posadowionych pierwotnie na narożnych wolutach cokołu. Kolumny korynckie posadowione na plintach, zaopatrzone w attyckie bazy; trzony kanelowane, jedynie dolne bębny do 1/3 wysokości dekorowane główkami kobiecymi na chustach i w pióropuszach, męskimi maszkaronami liściastymi bądź pod pióropuszami i głowami lwów nałożonymi na niewielkie kartusze okuciowo-rollwerkowe, które flankowane pękami owocowo-warzywnymi i kwiatonami na chustach oraz ornamentem jubilerskim. Interkolumnia zajęte przez aedicule osadzone na płaskim cokoliku z główkami nałożonymi na silnie gierowane profilowane występy, niczym na kroksztyny; głowy przemiennie kobiece oraz męskie; te pierwsze z kolei alternująco pod pióropuszem lub czepcem, drugie zaś z wąsami lub bez zarostu ale z czubem włosów nad czołem; obramienie arkady uszate. Poniżej tych występów-kroksztynów wspomniane wyłamania gzymsu strefy cokołowej zakończone dołem rollwerkiem, przez co obie strefy: dolna i środkowa są dodatkowo wywiązane.
  • Każda z aedicul utworzona z szerokich lizen posadowionych na wydatnych bazach, z wnęką zamkniętą wielobocznie o zarysie łuku pełnego, w którym koncha z lwią maską u nasady, ujętą parą rollwerkowych ceowników. Archiwolta oraz zewnętrze górne obramienie aediculi profilowane, w górnym odcinku wyłamane; powyżej gzyms zakończony simą o łuskowej pokrywie, wspierający strefę gzymsową korpusu, z nałożonymi agrafami z ornamentu okuciowego, spinające te strefy, z nałożonymi, alternującymi parami głowami kobiecymi oraz pękami owocowymi. Gzyms korpusu w formie belkowania tworzonego przez profilowany dwupasmowy architraw, gładki fryz i ćwierćwałkowy gzyms z negatywowo ukształtowanym i uproszczonym kimationem jońskim; płyta gzymsu silnie spłaszczona, na niej mały ćwierćwałek i sprofilowana listwa wieńcząca. Belkowanie na osiach kolumn spięte dostosowanymi do jego profilu płytami-wolutami, dekorowanymi w dolnej części ornamentem okuciowym, w górnej maskami męskimi, lwimi i maszkaronami.
  • Schody łamane, parapet o podziałach architektonicznych, dwupolowy, w układzie trójstrefowym złożonym z wysokiej, gładkiej strefy cokołowej, strefy środkowej i gzymsu, odpowiadających podziałowi parapetu korpusu, bez akcentów plastycznych. W polach strefy środkowej prostokątne płyciny ujęte profilowanymi ramami z wyłamanymi narożami; pola przedzielone jońskimi pilastrami hermowymi (termami). Gzyms analogiczny jak na korpusie.
  • Zaplecek tworzy dekoracja trzech ścianek filaru, w postaci malowidła ściennego en grisalle: na ściance centralnej nisza zwieńczona konchą, analogiczną do zastosowanej w aediculach na parapecie korpusu; boczne flankujące ścianki pokryte esownikami i ceownikami utworzonymi z szerokiej taśmy, zaopatrzonymi w zawinięcia i odrosty, upodabniające ją do zwojów listowia. Nałożone później panele zawierają wyobrażenia Gołębicy Ducha Św. na tablicy środkowej oraz po bokach św. Ap. Piotra i Pawła.
  • Baldachim na rzucie sześcioboku, rozbudowany, dwustrefowy z daszkiem i niską nadbudową oraz z wysokim ażurowym zwieńczeniem. Daszek w strefie dolnej w formie ćwierćwałka dekorowanego sinusoidalnie ułożonymi splotami ceowników i esowników schweifwerkowych z małżowinowymi akcentami i niektórymi zakończeniami, imitującymi wić roślinną, zbiegającymi się symetrycznie ku osi środkowej. Każdy bok ujętym dwiema, odsuniętymi od naroży niewielkimi konsolami z wygiętej płyty okuciowo-rollwerkowej, dekorowanymi główkami dziecięcymi o wysokich czołach i bujnych lokach, z małymi pióropuszami. Górna powierzchnia daszku skośna, z małżowinowymi uszakami w narożach. W podniebiu dekoracja geometryczna złożona z koncentrycznie ułożonych pól wokół środkowego sześcioboku, oddzielonych profilowanymi listwami, powtarzającymi podstawowy schemat; w zewnętrznej strefie pola romboidalne obramione dodatkowo ornamentem okuciowo-schweifwerkowym; w narożach dodatkowo pola koliste. Strefa górna o znacznie mniejszej rozpiętości, w formie belkowania złożonego z niskiego architrawu, profilowanego w listwy i półwałki, gładkiego szerokiego fryzu i gzymsu z drobnym zębnikiem i ćwierćwałkiem z kimationem jońskim; płyta gzymsu oddzielona od simy drobnym uskokowym profilem. Każdy z boków ujęty dwiema odsuniętymi od naroży dużymi wolutami utworzonymi z szerokiej okuciowej tamy z zawinięciem przebijającym od tyłu gzyms zawijając się pod jego płytą; na grzbietach wolut osadzone półplastyczne głowy, męskie i kobiece, z różnymi fryzurami i stroikami.
  • Baldachim o zarysie ostrosłupowym, powtarzającym zastosowany w ambonie 6-dzielny podział, utworzony z osadzonych w narożach czterech wolut zbudowanych z masywnych elementów schweifwerkowych, na których szczycie umieszczona na niskim cokoliku figura Chrystusa, silnie wydłużona, w lekkim kontrapoście z wzniesioną do błogosławieństwa prawą ręką, w lewej trzymająca duży glob; na twarzy zarost, włosy długie, gładko sczesane; pośrodku każdej z wolut sterczyna w kształcie pękatej wazy z wysmukłym zwieńczeniem. Przed wolutami, w narożach południowego boku baldachimu osadzone dwie smukłe postaci młodych kobiet z rozpuszczonymi długimi włosami, odziane w krótkie tuniki, z gestykulacją rąk; lewa z nich trzyma długą laskę. Na każdym boku, osłaniając przestrzeń pod wolutami, zwieńczenie w formie niskiego, ażurowego okuciowo-rollwerkowego kartusza z schweifwerkowymi zawinięciami. Na osi kartuszy, na wysokich cokołach w kształcie termy (pilastry hermowe) z boniowaniem i kimationem jońskim w głowicy, osadzone wysokie ażurowe obeliski utworzone z ornamentu okuciowo-rolwerkowego, posadowione na odwróconej ślimacznicy.

_________________________

  • KONSTRUKCJA: Ambona złożona z czterech zespołów konstrukcyjnych: kosza, baldachimu, schodów wraz barierą oraz bramki (drzwi). Kosz ambony nadwieszony przy pomocy elementów drewnianych i metalowych zlokalizowanych pod podłogą korpusu i ukrytych wewnątrz struktury dna kosza. Kosz zawieszony na dwóch belkach, systemie krawędziaków i metalowym trzpieniu. Belki z jedną z końcówek umieszczoną swobodnie w gnieździe wykutym w filarze. Kosz wzniesiony w konstrukcji skrzyniowej o korpusie stojakowym niepełnym. Ścianka dolna wskazanej skrzyni   wykonana w konstrukcji deskowej tworzy jednocześnie strukturę podłogi kosza. Ścianki  boczne odpowiadające ścianką korpusu ambony z trójstrefowym podziałem kompozycyjnym w konstrukcji deskowej z listwą czołową.  Dno kosza zbudowane w oparciu o założenia konstrukcji skrzyniowej z ściankami w konstrukcji deskowej.  Baldachim zawieszony na masywie filaru przy pomocy metalowych odciągów. Z dolną strefą wykonaną w konstrukcji ramowo-płycinowej pozornej. Strefa górna z ażurowym zwieńczeniem wzniesiona w konstrukcji skrzyniowej niepełnej. Przejście do górnej strefy w formie spłaszczonego sześciokąta w konstrukcji ramowej. Schody w układzie jednobiegowym, łamane z zabiegiem, z listwą cokołową od strony bariery. Stopnica i podstopnica ułożone na legarach. Stopnica z noskiem i połowa podstopnicy wykonana w jednym fragmencie drewna. Bariera pełna, dwusegmentowa. Pojedynczy segment wykonany w konstrukcji ramowo-płycinowej z zdwojoną ramą. Dolna partia segmentu połączonego bezpośrednio z bramką wzniesiona w konstrukcji deskowej. Zabudowa pod biegiem schodów opracowana w konstrukcji deskowej. Drzwi o konstrukcji ramowo-płycinowej z ościeżnicą,  dwupłycinowe o podobnych płycinach. Skrzydło drzwiowe zawieszone na zawiasach hakowych esowych.

______________

WPIS: ©  Franciszek Skibiński, Michał Woźniak & Weronika Kofel, 2023

Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud

 

Zalecane cytowanie:
Skibiński Franciszek, Woźniak Michał, współpraca Kofel Weronika, Szmit-Naud Elżbieta, Ambona,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wyposażenie i sprzęty o uzusie liturgicznym, 2023

https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

W 1890 r. przemalowanie ambony ciemniejszą brązową warstwą, olejną, naniesioną cienko (zachowana widoczna struktura drewna). W nieokreślonym czasie nierównomiernie pokryta lakierem.

Stan drewnianej struktury dobry, jednak z wieloma brakami w dekoracji figuralnej i ornamentalnej. Ubytki dotyczą elementów dekoracyjnych, fragmentarycznie bądź powierzchniowo uszkodzonych lub utraconych w całości: dwa fartuchy przysłaniające dno korpusu na ściankach pn.-zach. i płd.-zach., dwie duże woluty w partii cokołowej kosza, zdobione na ściankach frontowych maskami, wspierające pierwotnie figury ewangelistów w narożach; 3 maski pod aediculami korpusu po stronie płn.-zach. (2) i zach. (1) oraz 2 w gzymsie aediculi płn.-zach. i 1 od wsch.; wszystkie figury na tle filarów aedicul; 2 obeliski w zwieńczeniu po stronie płd.-zachodniej i płd.-wschodniej; mechaniczne uszkodzenia parapetu wskutek montażu tymczasowych dekoracji (?). Braki elementów dekoracyjnych nastąpiły przed i, w głównej mierze, po 1890 r., ostatnie w ostatniej dekadzie XX w. Ubytki te poważnie zniekształcają odbiór całej ambony; niekorzystne zubożenie powoduje zwłaszcza brak figur ewangelistów, znacząco wzbogacających sylwetę i wprowadzających przemienny rytm elementów dekoracyjnych korpusu. Pierwsza monochromia prawdopodobnie dobrze zachowana, z ubytkami wynikającymi z opisanych zniszczeń drewnianej struktury. Kolorystyka drugiej monochromii zafałszowana przez pociemniały lakier i nawarstwienia kurzu.

 

Historia

Źródła:

______________

Według inskrypcji datującej na korpusie ambony jej budowę ukończono 5 VI 1605 r.; ok. 1620 r. (może w 1616 r.) dokonano przeróbki baldachimu poprzez powiększenie jego rozpiętości. Jeszcze przed połową XVII w. na filar z trzech stron nałożono malowane panele tworzące rozbudowany zaplecek, którymi przesłonięto wcześniejszą, ornamentalną polichromię. Do tychże paneli odnosi się wzmianka z 1724 r. dotycząca znajdujących się przy ambonie malarskich przedstawieniach św. Piotra i św. Pawła „bez promieni na głowie” (w domyśle protestanckich; INV. 1724 [BMV] [1989], s. 165; BIRECKI 2005a; s. 191; BIRECKI 2007, s. 188, 191, 193). Panele zdemontowane, obecnie zachowane ich części znajdują się w Muzeum Diecezjalnym w Toruniu. Malowidła ścienne na filarze zostały poddane konserwacji i restauracji. Renowacja ambony w 1890 r. przez P. Cholewicza (ryta inskrypcja na korpusie). Po kradzieży figury św. Marka (ob. zaginiona, następnie odzyskanej) rzeźby ewangelistów usunięte z ambony ( KLUCZWAJD 2005, s. 69).

Rozpoznanie

Wg niektórych autorów (HEISE 1889, s. 288; DEHIO / GALL 1952, s. 77) ambona powstała dopiero w 1616 r. Wg Sulewskiej (SULEWSKA 2004, s. 120) data ta może odnosić się do rozbudowy baldachimu, którego dolna część odznacza się wg autorki innymi cechami formalnymi od pozostałych części ambony, zwł. w zakresie dekoracji ornamentalnej, ale także ukształtowania główek anielskich. Powodem tej ingerencji mogły być powody użytkowe – poprawienie akustyki ambony. Data ta może również odnosić się do rozbiórki wcześniej istniejącej ambony (BIRECKI 2007, s. 188).

Twórca dzieła pozostaje nieznany. Badacze wskazują na formalne zbieżności z prospektem organowym (Sulewska 2004, s. 120); niektórzy sugerują wręcz, że ambonę wykonał warsztat związany z twórcą prospektu, Johannem Helwigiem (BIRECKI 2005a). Birecki postawił hipotezę, że mogła ona powstać w warsztacie gdańskiego snycerza Szymona Hörle (BIRECKI 2007, s. 188). Wg Sulewskiej twórcą figur ewangelistów był prawdopodobnie ten sam snycerz, który wykonał dekorację rzeźbiarską ambony w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Lubawie, łączy je bowiem ruch i układ szat oraz charakterystyka fizjonomii (SULEWSKA 2004, s. 121). Ta sama autorka wskazała też na szereg innych dzieł, które łączą z amboną podobieństwa formalne; zalicza do nich prospekty organowy z kościoła benedyktynek w Chełmnie oraz z kościołów św. Jakuba i Mariackiego w Toruniu, nastawę ołtarza pw. Zaśnięcia NMP z fary staromiejskiej w Toruniu, ołtarz główny w kościele św. Mikołaja w Chełmży, ołtarz główny w kościele pw. Wszystkich Świętych i św. Hieronima w Raciążku, ołtarz główny w kościele pw. św. Jadwigi w Nieszawie, a ponadto ołtarze w Sędziejowicach i Bodzanowie, poprzestając na stwierdzeniu o anonimowym kręgu mistrzów (SULEWSKA 2004, s. 113-122). Pogląd o anonimowym warsztacie podtrzymuje Łyczak, przesuwając powiększenie baldachimu na lata 20. XVII w. (ŁYCZAK 2021, s. 66).

 

Dokumentacja historyczna

  • Archiwum Państwowe w Toruniu, Album dawnych fotografii Torunia, k. XIX w.,.sygn. 69/3/Album/60.
  • Herder-Institut w Marburgu, sygn. 202655 – nn. 1940-1941 (Sammlung Drost) >>; sygn. 202653 – nn. (Sammlung Drost), przed 1945>>; sygn. 1057708 – nn., 1940-1944 (Gall, Danzig und das Land…)>>
  • Instytut Sztuki PAN, fot. przed 1975 – J. Szandomirski, sygn. 199219-199226.

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

HARTKNOCH 1684, s. 369

ZERNECKE 1725, s. 149

WERNICKE 1846, s. 256

NEY 1843, s. 146, 148

,

,

STEINBRECHT 1885, s. 39

HEISE 1889, s. 194 (288);

DIECEZJA CHEŁMIŃSKA 1928, s. 675

HEUER 1931, s. 22

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 530

DEHIO / GALL 1952, s. 77

POSCHARSKY 1963, s. 125

NAWROCKI 1966, s. 61

REMER 1970, s. 128

TŁOCZEK 1984, s. 56–57

ŁOZIŃSKI 1992, s. 480

DEHIO / ANTONI 1993, s. 622

DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 120–121

SULEWSKA 2003, s. 120–122, 166, 252

BIRECKI 2005a, s. 281

KLUCZWAJD 2005, s. 69, nr 61–62

WAWRZAK 2005, pasim

BIRECKI 2007, s. 187–189

ŁYCZAK 2021, s. 65–66

Opracowania niepublikowane