Ołtarz pw. Chrystusa Boleściwego, Toruń, poł. XVIII w.; obraz: Michelangelo Palloni?, Warszawa, 4 ćw. XVII w. (przed 1696 r.)

3,42 × 1,95 cm × 0,4 m; stipes: 1 × 1,88 × 1,11 m

Lokalizacja: w nawie południowej, przy ścianie zachodniej, z ekspozycją od strony wschodniej

  • Drewno, polichromowane i złocone.
  • Drewno struktury ołtarza jest pokryte zaprawą i dekoracją prawdopodobnie w technice werniksowanej tempery (w rodzaju chipolin), ze słabo zaznaczonym półprzejrzystym czarnym żyłkowaniem marmoryzacji. Wypukłe kontury rocaille, kartusza z kotwicą, kwiaty róż, część kogucich grzebieni, profile ram obrazów i korona w zwieńczeniu złocone na poler. Płycina przysłaniająca górną część światła ramy głównego obrazu, dekorowana płytkim reliefem złocona na mat, z barwnymi laserunkami.
  • Obraz w zwieńczeniu na podobraziu płóciennym. Zaprawa czerwona, warstwa malarska olejna w technice wielowarstwowej. Obraz Chrystusa Bolesnego na podobraziu płóciennym, pokrytym czerwoną zaprawą, namalowany w technice olejnej wielowarstwowej.

____________

  • Nastawa przyścienna, z drewnianym stipesem, jednoosiowa, w formie nieregularnego kartusza, pozornie symetrycznego i swobodnie komponowanego, tworzonego przez ornament rocaille: jego krawędź zewnętrzną tworzy kontur zastosowanego ornamentu. Stipes w kształcie wklęsło-wypukłego sarkofagu, dekorowany swobodnie rozrzuconym ornamentem rocaille o przebiegu zwartym bądź ze strzępiastymi fragmentami muszli; ceownikowe nasady muszli oraz pojedyncze nakładki złocone. Nastawa posadowiona na niskim, profilowanym cokole własnym (a całe retabulum ustawione na dodatkowym nowym, prostym cokole. Część główna w dolnej i górnej części ograniczona esownicami i ceownikami tworzonymi przez ornament rocaille; w strefie środkowej krawędź z postrzępionych odcinków muszli. Powierzchnia nastawy biała z dekoracją rocaille’ową dwojakiego rodzaju: w formie mięsistych muszli o sfalowanej krawędzi, z plastycznymi rzadko rozmieszczonymi nakładkami  i otworami lub fragmentów postrzępionej i rozczłonkowanej muszli, bardziej płaskiej, traktowanej linearnie,  zwłaszcza w partii środkowej; niektóre elementy rocaille’u złocone.
  • W osi pole obrazowe ujęte profilowaną ramą, z wklęsło ściętymi dolnymi narożami, górą zamknięte łukiem trójlistnym z uskokiem (dwuramiennym przechodzącym w łuk falisty?). W nim malarskie przedstawienie Chrystusa Boleściwego w popiersiu, zwróconego w ¾ w prawo, wskazującego oburącz ranę w boku; rany także na obu dłoniach; twarz ascetyczna, wychudłą, na głowie obszerna korona cierniowa; przez tors przerzucony czerwony płaszcz. Przy górnej krawędzi po prawej stronie napis majuskułą:” EX AULA SER: IOAN: III. R: POL ||| (ostatni wyraz częściowo przesłonięty przez obramienie). Na odwrociu obrazu napisy, widoczne po demontażu, malowane czarną farbą: U dołu minuskułą częściowo prostą, częściowo kursywną, pierwszy werset majuskułą: HANC IMAGINEM POST FATA SERENISSIMUS IOANNES | Ad manus meas devementem ob. majorem | observantiam P. P: S: P. Francisci de obser:|vantia ad Ecclesiam B: V. M: Thorunij | existentibus dono ac offera A(nn)o: 1740 | Jacobus Casimirus | Rubinkowski | Consul et PostÆ Magister: ||. Przy górnej krawędzi minuskułą kursywną: Z fundacji śp. Prof. U.M.K. dr. Bożeny Stelmachowskiej | konserwacji obrazu dokonała mgr. Barbara Szczypiorska, | w Gdańsku, na wiosnę 1958 r. ||
  • Poniżej obrazu, w tarczy kształtem nawiązującej do godła Janina, w polu dwudzielnym w pas w górnym Orzeł koronny w dolnym Pogoń; ponad tarczą korona pełna, poniżej dwie skrzyżowane gałązki.  Pole wewnętrzne łuku wypełnione płyciną imitującą kurdyban: na złotym tle schematyczne zielono barwione listowie wokół czerwonego, wielopłatkowego kwiatonu. Powyżej pola obrazowego na osi taśmowo-wolutowy kartusz, w nim czteroramienna kotwica. Nad nim na osi okrągłe pole obrazowe ujęte profilowaniem, w nim malarskie przedstawienie św. Grzegorza, siedzącego frontalnie, ujętego do kolan; odziany w białą szatę, z czerwonym wzorzystym płaszczem/kapą spiętą na piersiach; na głowie tiara, w prawej ręce potrójny krzyż, a prawej z obłoku spływa do lewego ucha papieża gołębica; na piersi złoty łańcuch z krzyżykiem, w ręku księga, na dłoniach błękitno-szare rękawiczki.
  • Nastawa zwieńczona umieszczoną w szczycie kartusza na osi zamkniętą koroną z krzyżem, półplastyczną, z uwidocznionymi 5 (z 8) fleuronami i kabłąkami.

________________

KONSTRUKCJA:

Retabulum o konstrukcji samonośnej w typie SA, jednokondygnacyjne, składające się z trzech modułów prostych.  Moduł pierwszy wyznacza formę stipesu i mensy, kolejny odpowiada w podziale kompozycyjnym niskiemu, profilowanemu cokołowi. Elementy te wzniesione w konstrukcji skrzyniowej niepełnej o korpusie wieńcowym z ściankami wykonanymi z desek. Część główna nastawy odpowiada strukturze kolejnego modułu, moduł zbudowany przy użyciu konstrukcji deskowej.

____________

WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024

Zalecane cytowanie:
F. Skibiński et al.  Ołtarz pw. Chrystusa Boleściwego
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Ołtarze, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Ołtarz poddawany był renowacjom (na stipesie w ubytkach widoczne cztery warstwy wtórne), w toku ostatniej naniesiono białe przemalowania olejne i na frontalnej części stipesu imitacje złoceń farbą (brązą) na ornamentach. Obraz Chrystusa poddany konserwacji i restauracji w 1958 r. i ponownie pocz. XXI w. uzupełnić datę Nastawa poddana konserwacji i restauracji w 1993 r. Wykonano uzupełnienia ubytków dekoracyjnego opracowania – polichromii i złoceń, stipes nie konserwowany w tym czasie.

Stan zachowania opracowania dekoracyjnego nastawy aktualnie dobry,  na stipesie widoczne ubytki warstw oryginalnych pokryte przemalowaniem i drobne ubytki wszystkich warstw do drewna. Imitacja złoceń skorodowana. Zabrudzona powierzchnia. Obraz w zwieńczeniu  w stanie dobrym.  Obraz Chrystusa  w stanie ogólnie dobrym. Krosno (wtórne) w stanie dobrym z niewielkim ubytkiem pośrodku dolnej listwy, brak dwóch klinów prawym górnym narożniku. Dublaż spełnia swoją funkcję, lokalne odspojenie płótna dublażowego przy prawej krawędzi obrazu dolnej części. Werniks bez wyraźnych zmian kolorystycznych; ostatnie retusze (korekty przebarwień warstwy malarskiej i poprzednich uzupełnień?) w dobrym stanie. Kilka drobnych jasnokremowych zachlapań  na powierzchni werniksu. Na ramie duży ubytek zaprawy pośrodku dolej listwy, mniejsze odspojenia na profilach listew bocznych, przetarcia złoceń.

Historia

Datowanie ołtarza pozostaje niepewne. Być może do niego odnosi się informacja dotycząca fundacji ołtarza przez Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego w 1740 r. (ADP, Monastica, Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359), a także wzmianka o ołtarzu fundowanym przez Rubinkowskiego „pro memoria” w kościele NMP (DOMUS RUBINKOWSCIANA 1733, k. 147; MAJOCH 2005, s. 361). Z takim datowaniem niezgodny jest jednak charakter ornamentu na retabulum, którego zastosowanie możliwe byłoby dopiero kilkanaście lat później. W ołtarzu umieszczono obraz przedstawiający Chrystusa Bolesnego, będący darem króla Jana III Sobieskiego dla Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego, ofiarowany przezeń w 1740 r. toruńskim bernardynom (Maliszewski 1982, s. 94). W 1827-1828 r. zlokalizowany „an der Wand im Gange”, malowany na biało (INV. 1828 (BMV)k. 9v); jeszcze w k. XIX w. zlokalizowany w krużganku północnym (SEMRAU 18921, s. 61), w okresie międzywojennym w nawie południowej, przy zamurowanym portalu bocznym (Knothe 1933). Poddany konserwacji w 1993 r. (Ewa Roznerska; MAJOCH 2005, s. 387); obraz Chrystusa w 1958 r. (Barbara Szczypiorska).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze ołtarz datowany na lata po 1745 r. (MAJOCH 2005, s. 361), na ok. 1760 r. (ŁYCZAK 2018, s. 85, 176) lub na ok. 1760-1780 (ARS SACRA 1993 s. 77-78). Łyczak część snycerską przypisuje warsztatowi Johanna Antona Langenhana młodszego (ŁYCZAK 2012b, s. 205, 206; ŁYCZAK 2018, s. 85, 234, nr B70); jako podstawę atrybucji przyjmuje bliskie analogie z dekoracją empory w toruńskim kościele (dawnym zborze ewangelickim) pw. Ducha Świętego, będącą potwierdzonym źródłowo dziełem tego rzeźbiarza.

 

Dokumentacja historyczna

  • MOT, A. 1597, K. Grimm

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane