Ołtarz św. Anny, Toruń, przed 1730; przekształcenia w zwieńczeniu 1. poł. XX w.

5,71 cm × 328 ×1,1 cm

Lokalizacja: w nawie południowej, w czwartym od wschodu przęśle kościoła, w przestrzeni wyznaczonej wewnętrznymi przyporami, na ścianie południowej.

  • Drewno sosnowe (struktura) i lipowe (elementy snycerskie), złocone i srebrzone z elementami polichromii, fragmenty rzeźby figuralnej polichromowane.

_________________

  • Nastawa przyścienna, architektoniczna w formie aediculi, jednoosiowa, jednokondygnacyjna, z dostawioną parą kolumn i 2 figurami po bokach, na zdwojonej gierowanej, strefie cokołowej ujmującej stipes, ze zwieńczeniem i nadwieszoną glorią. Powierzchnie w strefie cokołowej złote, w części głównej i zwieńczeniu srebrne, trzony kolumn, profile i ornament złote z elementami srebrnymi; tło w płycinach, kapitelach i fryzie oraz w taśmach ujmujących zwieńczenie czerwono-brązowe.
  • Stipes w całości drewniany poprzedzony jednym drewnianym stopniem, z mensą o profilowanej krawędzi i nowym blatem. Przed nim wtórne prostokątne antepedium ujęte profilowaną ramą, z eklektycznymi ornamentami w narożach – owal w kartuszu taśmowo-zwijanym. Boki stipesu srebrzone z płyciną. Cokół dwudzielny: dolny ujmuje stipes, górny stanowi podstawę kondygnacji architektonicznej; analogicznie członowany, gierowany na osi kolumn oraz pod flankującymi figurami; boczne cokoły, prostopadłe do lica pilastrów, ustawione skośnie w całej kompozycji. Ścianki gierowanych partii cokołów z płycinami, w których symetryczne kompozycje reliefowo i miękko opracowanego ornamentu wstęgowego z zapowiedziami układów cęgowych i z liściastymi odrostami pojedynczo rozmieszczonymi kwiatami róży i nieokreślonymi czteropłatkowymi; w dolnej strefie cokołowej w parze płycin frontowych przy legających do stipesu oraz na jego bocznych ścianach brak dekoracji. Część środkowa górnej strefy cokołowej stanowi predellę, pośrodku której ujęta profilowaniem dekoracja w formie symetrycznie zakomponowanych liści akantu, wywijających się z dwóch esownicowych taśm.
  • W strefie centralnej pole obrazowe z wklęsłymi narożami, zamknięte podwójnym łukiem koszowym, ujęte profilowaną ramą. W nim malarskie przedstawienie Rodziny NMP: Św. Anny uczącej czytać Marię, którym towarzyszy św. Joachim. W mieszczańskim wnętrzu na pierwszym planie święta Anna w podeszłym wieku, w czerwonej sukni, niebieskim płaszczu i chuście na głowie, w fotelu o dekoracyjnej formie. Prawą ręką zgiętą w łokciu, ułożoną na drewnianym podłokietniku z ceownikowym zakończeniem, podtrzymuje leżącą na kolanie otwartą księgę, na stronach której majuskułowa inskrypcja: BEATUS HOMO QUI / INVENIT SAPI[IENTIAM] – ET QUI AFFLUIT / PRUDENTI[AM] / Prov III. V XIII.” (cytat z Ks. Przysłów 3, 13: Szczęśliwy człowiek, który znalazł mądrość i osiągnął roztropność”, wg ks. Wujka Ks. Przypowieści: „Błogosławiony człowiek, który znalazł mądrość i który obfituje w roztropność”). Nad księga pochyla się kilkuletnia Maria. Jasnowłosa dziewczynka została ukazana w błękitnej sukni, wyróżnia ją także aureola z gwiazdami. Palcem prawej dłoni wskazuje fragment tekstu. Święta Anna lewą ręką obejmuje Marię; łagodnym wzrokiem patrzy na poczynania córki. Na drugim planie, po prawej stronie, w fotelu święty Joachim ukazany jako starzec z siwą brodą w ahistorycznej błękitnej szacie z długimi rękawami. Na kolanach trzyma zamkniętą księgę, wzrok kieruje w zamyśleniu (modlitwie?) w górę. Nad głowami rodziców Marii ledwo widoczne aureole. U góry kompozycję zamyka finezyjnie udrapowana tkanina. Paleta barw dość ograniczona – dominują czerwienie, ugry (obicia foteli, udrapowane tkaniny u góry przedstawienia, również karnacja postaci) oraz błękity i brudne zielenie (szaty świętych). Światło rozłożone oszczędnie – ukazana scena zdaje się niknąć w półmroku, z którego wyłaniają się jedynie postaci świętej Anna oraz małej Marii. Dekoracyjności kompozycji dodają miękko udrapowane tkaniny. Ukazana scena tchnie spokojem właściwym scenom rodzajowym.
  • Poniżej niewielki owalny kartusz ujęty liśćmi akantu wywijającymi się z taśmy, analogicznie jak w predelli. Kondygnacja główna ujęta wiązkami trzech pilastrów wysuniętych przed lico, z których boczne o wklęsłym trzonie; przed nimi wolno stojąca para kolumn; wszystkie podpory architektoniczne posadowione na plintach, z attyckimi bazami, gładkimi trzonami i głowicami kompozytowymi. Na trzonach wewnętrznej pary wklęsłych pilastrów festony podwieszone pod rozłożonymi muszlami, utworzone z wachlarzowo ułożonych liśćmi, zaczepionych na wstążce, z pojedynczymi kwiatami w górnej części: po lewej słonecznika, po prawej róży. Po bokach, na tle zewnętrznych wklęsłych pilastrów figury św. Biskupów z polichromią twarzy i rąk w  kolorze karnacyjnym, z obfitym zarostem i długimi, falującymi włosami spływającymi spod infuł, złocone z wyjątkiem srebrzonych butów oraz szkaplerza i komży. Postać po lewej odziana w długą szatę (habit?) i płaszcz spięty pod brodą, miękko fałdowane; szkaplerz srebrny z imitującą haft wypukły reliefową dekoracją falującego, ukwieconego listowia, schematycznego, choć miękko rysowanego; w prawej ręce pastorał z liściastą krzywaśnią, w lewej księga z zaznaczonymi okuciami. Po prawej św. Augustyn z rozłożonymi rękoma: w lewej ręce prezentuje serce, prawa pusta, w geście trzymania trzonku pastorału. Na spodniej szacie komża wykończona koronką, z obszernymi rękawami; na ramionach kapa liturgiczna. Obydwie postaci spoglądają na zewnątrz ołtarza, niedopasowane do cokołów, zbyt małe do całości retabulum; ustawione wtórnie.
  • Belkowanie zamykające kondygnację główną z gierowaniem odpowiadającym architektonicznym podporom, powtarzającym obrys wklęsłych pilastrów; złożone z dwulistwowego architrawu, fryzu o profilu simy z dekoracją w formie rzędu skierowanych ku górze liści akantu i gzymsu o wydatnej płycie. Powyżej na osiach podpór fragmenty naczółka segmentowego, po wewnętrznej stronie przechodzące w niewielkie, cofnięte względem lica odcinki o wklęsłym profilu. Pośrodku niewielkie zwieńczenie ujęte szerokimi taśmowymi wolutami z wywijającymi się do wewnątrz liśćmi akantu. Wewnątrz ikona Hodegetrii w ramie ujętej prętowymi odcinkami zawiniętymi na końcach na kształt ceowników; na górnym odcinku osadzony element rocaille’u. Poniżej ikony uskrzydlona główka anielska. Powyżej nastawy niezwiązana z nią, osadzona na murze promienista gloria z hierogramem złożonym z liter S ANNA w gwiaździstym 10-ramiennym centrum i niewielkimi obłokami w dolnej części; wiązki promieni nierównej długości; gloria częściowo wkracza w światło znajdującego się powyżej okna elewacji południowej kościoła.

 

_______

KONSTRUKCJA

Retabulum o konstrukcji pozornie-samonośnej w typie SP, jednokondygnacyjne, sześciomodułowe, składające się z czterech modułów prostych oraz dwóch modułów mieszanych. Moduł prosty wyznaczający formę stipesu i mensy wzniesiony z wykorzystaniem konstrukcji skrzyniowej niepełnej o korpusie wieńcowym. Ścianki boczne i ścianka górna wykonane z elementu płytowego. Ścianka przednia skrzyni, wykonana w konstrukcji ramowo-płycinowej pozornej, tworzy jednocześnie strukturę antepedium.   Dwa kolejne moduły proste odpowiadają ustawionym po bokach stipesu cokołom. Moduły wzniesione przy użyciu zdwojonej konstrukcji skrzyniowej o korpusach niepełnych ustawionych obok siebie. Korpusy skrzyniowe z ściankami w konstrukcji ramowo-płycinowej.  Struktura predelli utworzona z modułu mieszanego. Centralna jej część wykonana z elementu deskowego, części boczne z zdwojonej konstrukcji skrzyniowej o korpusach stojakowych-niepełnych ustawionych obok siebie. Korpusy skrzyniowe z ściankami wykonanymi w konstrukcji deskowej. Część główna nastawy z malarskim przedstawieniem św. Anny Samotrzeć odpowiada strukturze kolejnego modułu mieszanego. Centralna jej część wzniesiona w konstrukcji ramowej niepełnej. Części boczne, tworzące formę pilastrów opracowane w konstrukcji  skrzyniowej niepełnej.  Ścianki skrzyń wykonane z desek. Czwarty moduł prosty wyznacza strefę belkowana nastawy. Wskazana struktura  zbudowana przy pomocy konstrukcji wieloskrzyniowej. Ścianki korpusów wykonane z deski. Naczółek wzniesiony w konstrukcji skrzyniowej.  Zwieńczenie opracowane w konstrukcji deskowej. Kolumna złożona z czterech odrębnych elementów, wykonanych w jednym fragmencie drewna (profilowana baza, trzon kolumny, anuli, kapitel), posadowiona na plincie wykonanej z deski, trzon częściowo drążony. System odciągów złożony z dwóch elementów drewnianych i metalowych okuć.

 

 

_________________

WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024

Zalecane cytowanie:
Skibiński et al.  Ołtarz św. Anny,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Ołtarze, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Struktura nastawy wykonana z drewna sosnowego,  elementy dekoracyjne z drewna sosnowego i lipowego. Całość pokryta zaprawą kredowo-klejową. Architektura nastawy oraz snycerskie apliki metalizowane  w sposób zróżnicowany – złocone i srebrzone na czerwonym i żółtym pulmencie. Srebro zabezpieczone lakierem, lokalnie pokryte barwnym laserunkiem  (płycina antependium srebrzona laserowana błękitno). Gierowanie w dolnej strefie cokołowej, tło w głównej kondygnacji i zwieńczeniu srebrzone; strefa predelli, kolumny i belkowanie złocone na poler. W głównej kondygnacji i zwieńczeniu tła apliki złocone i srebrzone na mat i poler a ramki złocone. Szaty rzeźb złocone na poler i mat na czerwonym pulmencie, karnacje polichromowane w technice temperowej. Plinty kolumn, część teł aplikacji, w predelli, części głównej i zwieńczeniu pokryte monochromią w odcieniu czerwieni żelazowej w technice temperowej.

Obraz w części centralnej na podobraziu płóciennym, zaprawa czerwonobrązowa prawdopodobnie emulsyjna, warstwa malarska w technice olejnej, werniks. Obraz w zwieńczeniu na podobraziu drewnianym, warstwa malarska w technice olejnej, wielowarstwowej (laserunki), werniks.

Wtórnie (po 1830 r.) architekturę nastawy, karnacje i włosy rzeźb pokryto emulsyjną zaprawą, polichromowano olejno, na nastawie wykonano marmoryzację. Podczas kolejnej renowacji (1880), po wyrównaniu i powierzchni barwnymi tłustymi zaprawami wykonano na architekturze kolejną marmoryzację w technice olejnej, werniksując. Karnacje i włosy rzeźb przemalowano olejno. Snycerskie apliki i szaty rzeźb pozłocono na mikstion złotem i szlagmetalem oraz brązą. Podczas konserwacji-restauracji w r. 2006 po usunięciu warstw wtórnych i uzupełnieniu ubytków drewna, na architekturze ołtarza i w karnacjach rzeźb uzupełniono i zrekonstruowano warstwy oryginalnej dekoracji wykonując złocenia i srebrzenia na pulmencie na poler (płatkiem i proszkiem) oraz na mat na mikstionie; wykonano uzupełnienia ubytków warstw malarskich (farby emulsyjne, akwarelowe, olejno-żywiczne). Partie srebrzone zaizolowano werniksem akrylowym (Paraloid  B-72) i na częściach bocznych cokołów w przyziemiu pokryto przejrzystym laserunkiem czerwonym i żółtym (?), polichromie zabezpieczono werniksem akrylowym (Paraloid B-67).

Stan zachowania aktualnie eksponowanego opracowania dekoracyjnego dobry.

Historia

Ołtarz fundowany po 1724 r. przez panów Borowskich, którzy przekazali na ten cel 2 000 tynfów (ADP, Monastica, 15. Bernardyni – Toruń, Bern. Toruń, sygn. 1, s. 359). Obraz do ołtarza – wraz z obrazami do ołtarzy pw. św. Antoniego i św. Franciszka – opłacono z donacji nieznanego darczyńcy (ADP, Monastica, 15. Bernardyni – Toruń, Bern. Toruń, sygn. 1, s. 359). W inwentarzu z 1827-1828 r. opisany jako stojący przy ścianie południowej kościoła, opisany jako cały pobielony ( INV. 1828 (BMV).

Rozpoznanie

Nastawa przypisywana przez Bartłomieja Łyczaka warsztatowi Georga Guhra (ŁYCZAK 2018, s. 54, 233-234). Atrybucja ta oparta jest na podobieństwie kompozycyjnym nastawy do innych dzieł wiązanych z tym warsztatem oraz podobnym modelowaniu zdobień. Wcześniej Jolanta Goławska wskazała na podobieństwo nastawy do ołtarzy pw. św. Franciszka oraz Niepokalanego Poczęcia Matki Boskiej, wiązanych przez tę autorkę z warsztatem Guhra (Goławska 1968, s. 186, 132); Potencjalnie autorstwo warsztatu Guhra zasugerowali też Katarzyna Kluczwajd i Jacek Tylicki (KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 317).

Jerzy Domasłowski i Jarosław Jarzewicz zauważyli, że obraz został przeznaczony do nastawy, w której obecnie się znajduje (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 164). Wobec tego malowidło należałoby datować na lata ok. 1727-1728; datę tę, poświadczoną źródłowo, odnoszącą się do czasu powstawania snycerskiej struktury, podaje Bartłomiej Łyczak (ŁYCZAK 2015a, s. 101; wg ADP Monastica, Bernardyni – Toruń, s. 359). Nieznane pozostaje jednak wciąż nazwisko autora obrazu. Można przypuszczać, że dzieło powstało w toruńskim środowisku cechowym. Domasłowski i Jarzewicz powołując się na wyniki konserwacji przeprowadzonej w 1993 roku przez Alinę Bartłomiejus-Samołyk oraz Jana Macieja Piękniewskiego podkreślają, że postacie świętych zdobiły niegdyś metalowe sukienki.

W literaturze ołtarz bywał także nazywany ołtarzem świętej Rodziny, być może ze względu na błędnie odczytaną ikonografię przedstawienia (JAKUBOWSKA 1965 s 182; NAWROCKI 2006, s. 62). Zygmunt Knothe sformułował tezę, jakoby ołtarz miał pochodzić z kościoła Dominikanów (Knothe 1937, s. 79). Pewnym jednak jest, iż obiekt pozostawał pod opieką działającego w latach 1726–1821 Bractwa św. Anny, co zauważyła Karolina Olszewska (OLSZEWSKA 2013, s. 188), przywołując treść księgi działalności bractwa. Jeszcze w latach 90-tych XX w. w nastawie znajdowały się figury św. Jakuba Starszego i św. Jana Chrzciciela oraz aniołów (GOŁAWSKA 1968, il. 40, 41; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 164). Znajdujące się w niej obecnie figury świętych biskupów zapewne przeniesione z innego ołtarza. Zwieńczenie wraz z ikoną oraz gwiaździste centrum glorii nowsze (XX w.).

Dokumentacja historyczna

Dane w opracowaniu …

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane