Relikwiarz św. Biskupów i Wyznawców, herma – warsztat zachodni, ok. 1400, skrzynia i puszka (kasetka) – warsztaty toruńskie ok. 1640 (MDT)

Herma 28 × 20,5 × 13,5 cm / skrzynka relikwiarzowa 32,5 × 44 × 20 cm / kasetka 9,5 × 18,3 × 9,7 cm.

LOKALIZACJA:  Muzeum Diecezjalne w Toruniu, nr inw. MDT-RZ-43.

  • Herma – drewno lipowe (lipa wąskolistna) polichromowane, srebrzone i złocone, laserunki na srebrze. Skrzynka relikwiarzowa – buczyna polichromowana i złocona; ornamenty – drewno lipowe, złocone; szkło; poduszka – tkanina jedwabna i słoma. Kasetka – żelazo, złocona miedź, papier, pergamin, wosk, pasamon, kości

__________________________

  • Budowa analogiczna jak relikwiarza św. Apostołów i Męczenników. Zasadniczą część relikwiarza, osadzoną na toczonych niskich nóżkach (4,5 cm wys.), tworzą dwie płaskie graniaste skrzynki osadzone jedna na drugiej, malowane na czarno: dolna, większa (17 × 44 × 20 cm), z głównym repozytorium / ostensorium relikwiowym, górna mniejsza (11 × 31 × 13,2 cm), trwale zespolona dołem z wiekiem skrzynki dolnej i pełniąca rolę cokołu po hermę relikwiową. Obie ze złoconymi profilowanymi wklęskowymi cokolikami i złoconym profilem górnym w formie wałka; fronty zdobione są bardzo płaskimi ornamentami – rzeźbionymi osobno i złoconymi; boki – ornamentami wypełnionymi złotem płatkowym i wykończonymi płynną czarną kreską; odwrocie jest pozostawione w stanie surowym, bez polichromii i zdobień. Front skrzynki dolnej jest zaopatrzony w centrum w owalne przeszklone przezrocze (20 × 10 cm), które ujęte jest po obu stronach w symetryczny, motyw ornamentalny z cienkich wolutowych esownic z przylistkami (późna forma schweifwerku); z każdej strony są to dwie leżące antytetycznie esownice. Boki dekorowane są pojedynczym, symetrycznym, ażurowym motywem z esownic. Strona tylna zaopatrzona jest w otwór (14 × 9,5 cm) zaślepiony osobną świerkową deseczką otwór na relikwie (na omawianym obiekcie przetrwały pieczęcie z XVII w. oraz współczesne bp. A. Suskiego). Płaskorzeźbiony ornament wolutowy na froncie skrzynki górnej (cokolika) tworzy dwa leżące, stykające się z sobą serca; w partii boków złocony ornament przybiera formę czteropłatkowej rozety z wolutowymi listkami.
  • Górna skrzyneczka pełni funkcję cokołu pod snycerską hermę przedstawiająca młodą kobietę, z repozytorium relikwiowym w czerepie; herma jest osadzona za pomocą trzpienia w otworze wydrążonym w górnej powierzchni skrzynki. Popiersie ujęte statycznie, frontalnie, z głową osadzoną na sztywnym wyprostowanym karku i z obliczem zwróconym na wprost. Rzeźba pełnoplastyczna, z jednego kawałka drewna (z osobno rzeźbioną pokrywą czerepu), opracowana ze wszystkich stron, o owalnym przekroju dolnym, od spodu głęboko wydrążona z pozostawaniem wyraźnych śladów pracy dłutami (płaskim i łyżkowym), ale z wygładzoną krawędzią ścięcia; ścianki rzeźby z przodu i z boków są pogrubione a ich krawędź ma bardzo regularny krzywoliniowy wykrój; ścianka w partii pleców jest cienka i głębiej wykrojona (zabieg ten świadczy o pierwotnym spasowaniu popiersia na nakładkę z nieznaną podstawą). W centrum drążenia osadzony (prawdopodobnie oryginalnie) drewniany, ręcznie obrobiony trzpień stabilizujący o długości 15,5 cm, przeznaczony do osadzenia w cokole, który zaczopowano. Rzeźba drążona także górą: czerep figury jest ścięty, wydrążony centralnie na całą wysokość głowy (7,5 cm głębokości). Regularne poziome ślady dłuta biegnące po okręgu wskazują, że do wybrania drewna użyto tokarki. W dnie widoczny czop osadzonego dołem trzpienia. Lekko zagłębiona, szeroka krawędź otworu (ø7,5 cm) została opracowana tak, by spasować rzeźbione wieko w formie wierzchu głowy (z gładko zaczesanymi z przodu włosami i fragmentem welonu, wym. 12,5 × 10 cm).
  • Rzeźba ukazuje młodą wyidealizowaną dziewczynę w stroju dworskim: czerwonej sukni z prostą wysoką stójką sięgająca pod brodę, spiętej na przedzie szeregiem płaskich guzików oraz w zielonej sukni wierzchniej ze złoconym (futrzanym?) podbiciem, o kołnierzu podniesionym na karku a z przodu wywiniętym i trójkątnie otwartym (na plecach kostium zdobią dwa złocone patrony w kształcie szyszek). Głowę wieńczy czepiec w formie grubego, szerokiego wałka bourrelet zdobionego w ugrowe pionowe paski na czarnym tle, z okręconą spiralnie, laserowaną na czerwono tasiemką; tyłem na czepiec narzucono srebrzoną chustę o karbowanym rąbku i powierzchni zdobionej chwiejakiem w rombową siatkę; chusta jest złożona na zakładkę do formy krótkiego wąskiego welonu, tworzącego po bokach twarzy dwa ozdobne, spłaszczone festony w kształcie jaskółczych ogonów. Kolorystyka sukni spodniej i bourrelet jest zrekonstruowana (stopień zachowania oryginalnej warstwy malarskiej na szatach był nikły: Subocz 1999). Owal gładkiej twarzy postaci jest lekko wydłużony, z wysokim płaskim czołem i wystająca krągłą bródką oraz miękko zaznaczonymi kości jarzmowymi; rysy są regularne: bardzo duże, migdałowe, blisko osadzone oczy o plastycznie uwypuklonych powiekach; regularne, grube, wysoko uniesione łuki brwiowe (opracowane wyłącznie malarsko); wąski, drobny, prosty nos o drobnym krągłym czubku; krótkie wąskie usta o mięsistych wargach. Karnacja jest bardzo jasna, policzki – zaróżowione (oryginalna karnacja zachowana w 70%, SUBOCZ 1999). Złocone włosy dziewczyny ułożone są po bokach twarzy w plastyczne, głęboko drążone fale zakrywające uszy, z tyłu poniżej karku ściągnięte w warkocz i opracowane linearnie w regularne pasma.
  • W dolnej skrzynce relikwiarza zachowała się płaska, prostokątna poduszka wypełniona słomą pochodząca z XVIII w., dostosowana kształtem i grubością do ekspozycji kasetki, uszyta z trzech kawałków różnych materii jedwabnych: delikatnej tkaniny w pomarańczowo-białe pasy, skrawka zielonego atłasu oraz kawałka beżowego adamaszku w wielkoraportowy wzór roślinny z żółtymi jedwabnymi frędzlami na rogach, na której spoczywa metalowa kasetka z zawartością relikwiową.
  • Puszka (kasetka) relikwiowa ma formę żelaznej skrzyneczki z ruchomym, pozbawionym dekoracji wiekiem. Dolną listwę wieka zdobią trybowane półokręgi w układzie szeregowym. Górną krawędź korpusu zdobi taśma ze złoconej miedzi, dekorowana pionowymi żłobieniami. Do wieka zostały przylutowane dwie tuleje (analogiczne, lecz nieco dłuższe znajdują się na węższych bokach korpusu) służące do zamocowania taśm, na których, pośrodku pokrywy, odcisk pieczęci parafii świętojańskiej. Wewnątrz skrzynki sześć papierowych kopert z kilkudziesięcioma relikwiami.

____________________________________

WPIS: ©  Monika Jakubek Raczkowska i Juliusz Raczkowski (herma), Alicja Grabowska-Lysenko (kasetka), 2022

Zalecane cytowanie:
M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski, A. Grabowska-Lysenko, Relikwiarz św. Biskupów i Wyznawców,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół Św. Jana – Dziedzictwo rozproszone, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-sw-jana-chrzciciela-i-sw-jana-ewangelisty-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stan zachowania relikwiarza jest dobry; był on wielokrotnie przemalowywany, warstwy XIX-wieczne zostały usunięte podczas konserwacji w l. 1950–1951, stan obecny jest wynikiem prac konserwatorskich i restauratorskich w 1999 roku (SUBOCZ 1999). Program prac przy hermie obejmował usunięcie nawarstwień, uzupełnienie ubytków drewna i zaprawy, rekonstrukcję złoceń, srebrzeń i laserunków, uzupełnienia warstwy malarskiej. Zabiegi konserwatorskie (usunięcie nawarstwień, wosku i wtórnych złoceń oraz rekonstrukcję ubytków w partii ornamentu i złoceń i retusze warstwy malarskiej) wykonano również przy skrzyneczkach. Obecnie grunt i warstwa malarska na hermie wykazują już tendencję do spękań i łuszczenia (szczególnie na karnacji). Prace przeprowadzono również przy kasetce i przy poduszce: jedwab oczyszczono na sucho, wykonano niezbędne reperacje oraz wymieniono wypełnienia na nowe.

 

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Kasetka, wraz z relikwiarzami św. Apostołów i Męczenników oraz św. Dziewic i Wdów, powstała prawdopodobnie w warsztacie lokalnym dla pomieszczenia partykuł świętych przechowywanych w różnych relikwiarzach kościoła świętojańskiego, a w 1641 r. uporządkowanych przez Fryderyka Szembeka.  W relikwiarzu nie zachował się spis zawartych w nim relikwii, istniał jednak jeszcze w pierwszej połowie XIX w. a jego treść w pełni przytoczył  WERNICKE 1858, s. 60–61:

„In hac theca sunt haec sacra Lipsamia Fragmentum mansae / J. Christi. S. Cornelii Papae M. – S. Fabiani Papae M. – S. Stephani Papae M. / Leonis Papae Doct – S. Soteris Papae M – S. Sylvestri Papae M. – S. Gregorii / Papae M. – S. Adalberti Archiep. M. – S. Stanislai Episc. M. – S. Cyriaci Epis. M – / Blasii Episc. M. – S. Lasari Episc. M. – S. Ambrosii Episc. Doct. – S. Hieronymi /Eccl. Doct. – S. Dionysii Episc. – S. Nicolai Episc. – S. Martini Episc. – S. Wolgangi Episc. / Willebrodii Episc. Saxonum et Frisiorum Apostoli – S. Caroli Borromaei Cardinalis Archiep. – B. / Jossphat Archiep Pol. M. – S. Rudolphi Episc – S. Vincentii / Kadlubeck Episc. Cracov. – S. Philippi Nerei – S. Gaudentii – S. Antonii Abbatis. / Bernardi Abbatis – S. Bernardini Senensis – S. Hyacinthi Confes. – S. Ignatii / de Loyolae Fundat. S. J. – S. Francisci Borgiae S. J. – S. Matthaei Emeritae Polonii M. / Henrici Imperatoris – S. Casimiri Polon. Princip. – S. Felicis – S. Ludovici / Gonzagae S. J. – der Rosa Ordie S. Francisci – Fragm. trium Regum Magorum – / Roberti Cardin. Bellarmini Archiep. Capuani – S. Sionis de Lipnica Ord. / Francisci de Observ. – B. Michaelis Gerdo Ordinis S. August. Canon. Regula / de Patientia S. M. M. – B. Raphaelis de Prosgewice Ord. minor. de Observ. – / Johannis Cantii S. J. D. Acad. Cracov. – B. Bernardini Reotini Soc. J. – B. Joannis / Berchmanni Soc. J. – B. Alphonsi Radzignez Soc. J. – B. Stanislai Kostka S. J. / Et aliorum, quorum nomina in libro vitae, quae hic legi prae vetustate non potuerunt. / Quae omnia partim in vetustissimis Lipsanothecis Ecclesiae  huius in thesauro sarvatis privatim repertii, partim industria P. P. Soc. Casparis a Działyn D. G. Episc. Culmen. et Pomesan. Huic thecae incluse rite obsignata et ritusolemni publice exposita ed cultum in ecclesia eadem A. D. 1641 die 5. April. far II Paschae Ad maiorem Dei Gloriam et S.S. eius honorem.“

Kasetkę umieszczono w barokowym skrzyniowym relikwiarzu snycerskim (jednym z trzech podobnych sprawionych w tym samym czasie z inicjatywy Szembeka) i 1 kwietnia 1641 r. wystawiono na jednym z ołtarzy kościoła świętojańskiego, prawdopodobnie w kaplicy św. Ignacego Loyoli. Wszystkie trzy skrzynie w bliżej nieokreślonym czasie (być może w 1641 r. lub, co bardziej prawdopodobne, później, po 1703 r.) zostały ozdobione gotyckimi popiersiami z przełomu XIV i XV w. różnej proweniencji, bez ikonograficznego związku z zawartością relikwiarzy. Jedynie w relikwiarzu św. Biskupów i Wyznawców przetrwała do dziś kasetka na jedwabnej poduszce, pozostałe rozproszyły się.

W 1709 r. wszystkie trzy relikwiarze, a także czwarta skrzynia z fundacji Działyńskiego, trafiły na ołtarz św. Marii Magdaleny, gdzie kronika jezuicka wymienia cztery zakupione („comparatae”) przez P. Hanslera i wyzłocone na nowo („de novo deaurate”) – czyli stare – drewniane skrzynie relikwiarzowe z popiersiami („cum Bustis”) świętych (HISTORIA TEMPLI, s. 112; GRABOWSKA-LYSENKO 2021). Umieszczenie przynajmniej w dwóch relikwiarzach poduszek wypełnionych słomą w obleczeniu z tkanin z k. XVII–XVIII wieku wskazuje na dokonane w tym czasie modyfikacje we wnętrzach relikwiarzy. Z tego czasu pochodzą paski z majuskułowymi określeniami relikwii, wypisanymi w ramce z czerwonych i czarnych linii; w omawianym relikwiarzu jest to napis z czerwonym inicjałem: „Ossa. ss. Confesso/=rum”. Relikwie św. Dziewic i Wdów przeniesiono na ołtarz główny.

W XIX w. wszystkie trzy zachowane drewniane relikwiarze Szembeka umieszczono w ołtarzu św. Rozalii, gdzie znajdowały się tam do II wojny światowej. Prawdopodobnie wtedy pokryto je kolejną warstwą polichromii, która ujednoliciła ich oddziaływanie. Po 1951 r. oba relikwiarze z hermami kobiecymi po konserwacji-restauracji umieszczono na ołtarzu głównym, relikwiarz z popiersiem młodzieńca – w zakrystii, w l. 90. XX w. trafiły tam również dwa pozostałe. Obecnie drewniane relikwiarze św. Biskupów i Wyznawców oraz św. Apostołów i Męczenników przechowywane są w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Toruniu a drewniany relikwiarz św. Klary pozostaje w kościele świętojańskim w Toruniu.

W 2022 r. zabytek prezentowany na wystawie czasowej Dioecesis nostrae patroni – wspólne dziedzictwo diecezji chełmińskiej i toruńskiej, Muzeum Diecezjalne w Toruniu 25 III–31 VIII 2022 (zob. DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, nr kat. 8–9).

 

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze hermę dziewczęcą datowano na ogół na połowę XV w. i nader często określano błędnie jako popiersie młodzieńca; najtrafniej rozpoznał ją DOMASŁOWSKI 2003. Nie ulega wątpliwości, że jest to przedstawienie kobiece; zarówno ubiór (zwłaszcza motyw stójki z guzikami), jak i fryzura noszą cechy dworskiej mody franko-flamandzkiej (burgundzkiej), charakterystycznej dla początku XV w. Wskazuje to na możliwe inspiracje artystyczne wzorcami francuskimi lub południowo-niderlandzkimi, a nawet na możliwość importu (DOMASŁOWSKI 2003: import z Nadrenii). Pod względem skali, stylu i kostiumu oraz funkcji (zaślepione drążenie na relikwie w czerepie) bardzo bliska jest jej herma młodzieńca z relikwiarza św. Apostołów, choć jest inaczej opracowana od tyłu i od spodu.

Pierwotna funkcja rzeźby nie jest jasna. Opracowanie jej części spodniej i dolnej krawędzi oraz osadzenie trzpienia wskazuje, że od początku było to popiersie, przeznaczone do zespolenia z podstawą (czyli należało do większej konstrukcji / retabulum?), przy czym zwraca uwagę staranne opracowanie odwrocia, wskazujące, że figurka nie była ściśle związana z tłem. Pierwotne opracowanie czerepu pozwala założyć, że pełniła od średniowiecza funkcje relikwiarzowe (w tym kontekście zwraca uwagę jej świecki dworski kostium, obcy w kręgu sztuki nadbałtyckiej, który potwierdza ewentualność importu ze środowiska franko-flamandzkiego, gdzie tego rodzaju stylizacja obrazu sakralnego była w XV w. powszechna). Wobec braku analogii trudno ją powiązać z konkretnym sposobem i miejscem ekspozycji. Snycerskie retabula z popiersiami świętych były znane w Toruniu, o czym świadczy opis nieistniejącego retabulum ołtarza głównego w kościele NMP. W kościele świętojańskim źródła nowożytne wymieniają w kościele świętojańskim kilka herm, określanych jako „caput”, przy czym ich średniowieczna proweniencja ani kontekstu funkcjonalne nie są do końca pewne.

Dokumentacja historyczna

Znane są fotografie obrazu w ołtarzu św. Rozalii, całkowicie przesłoniętego aplikacjami, z końca XIX w.:

  • Archiwum Kurii Diecezjalnej Toruńskiej.
  • Instytut Historii Sztuki UJ w Krakowie, sygn. P009135 (J. Assam).
  • Bildarchiv Foto Marburg, sygn. fm619117.

Stan obu herm o proweniencji zachodniej, z rozległymi przemalowaniami, jest udokumentowany na fot, przechowywanej w Instytucie Herdera w Marburgu.

Dokumentacja badawcza

    • UV, J. Raczkowski, 2022.

 

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

WERNICKE 1858, s. 60–61.

Literatura

CHMARZYŃSKI 1933 (1), s. 505.

CHMARZYŃSKI 1933 (2), s. 16.

CLASEN 1939, s. 201 i 351.

DEHIO / GALL 1952, s. 74.

WOŹNIAK 1999 (2), s. 40–41.

KLUCZWAJD 2002, kat. nr 9, s. 26–27.

DOMASŁOWSKI 2003, s. 138.

BUCŁAW 2021 (1), 216–217 (poduszka).

GRABOWSKA-LYSENKO 2021, s. 172–175, 186, 188, il. 16.

DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, nr kat. 8, s. 332 –341 (M. Jakubek-Raczkowska, J. Raczkowski - HERMA); nr kat. 9, s. 342–345 (A. Grabowska-Lysenko - KASETKA).

Opracowania niepublikowane