Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarze przyfilarowe w nawie głównej Ołtarz Świętej Rodziny, Toruń?, ok. 1730; obraz główny – k. XIX w.
7,91 × 2,32 × 1,42 m
Lokalizacja: w nawie głównej, przy czwartym wschodnim filarze w rzędzie południowym, z ekspozycją od strony północno-zachodniej.
____________________
____________________________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024
Ołtarz po konserwacji i restauracji wykonanej w 2005 roku. Wykonano uzupełnienia w partiach metalizowanych (srebro i złoto, płatek, proszek), rekonstrukcje laserunków, uzupełnienia polichromii rzeźb. Srebrzenia aktualnie częściowo zoksydowane. W obrazie w polu głównym w górnej strefie widoczne zniszczenia spowodowane pracą płótna.
Pierwotne wezwanie nieznane. W inwentarzu z 1817 r. być może tożsamy z ołtarzem określonym jako SS. Trinitatis (Inwentarz NMP 1817 i 1821, w: CIESIELSKA 1983, s. 215, poz. 8; Inwentarz NMP 1817, w: KUBICKI 2015, s. 438). W inwentarzu z 1827-1828 r. jako ołtarz Zaślubin NMP ze św. Józefem, opisany jako cały pobielony (INV. 1827-1828), przez Wernickego określony jako ołtarz pw. św. Franciszka Ksawerego (WERNICKE 1858). W 2 poł. XIX w. zapewne powiązany z Sodalicją św. Franciszka Ksawerego (AADDT, Toruń/Parafia Wniebowzięcia NMP, sygn. 34).
Pierwotne wezwanie ołtarza, dokładna data powstania oraz twórcy pozostają nieznane. Niektórzy autorzy sugerują, że twórcą ołtarza był Georg Guhr (KLUCZWAJD/ TYLICKI 2009; ŁYCZAK 2018, s. 53-54); zdaniem Łyczaka (ŁYCZAK 2018, s. 53) może on być tożsamy z ołtarzem św. Judy Tadeusza, na budowę którego kontrakt z Guhrem zawarto w 1731 r. (Jakubowska 1965, s. 207-208).
Ornament w wieńczącym kartuszu członowany delikatniej, akant bardziej obfity a zarazem drobniejszy niż w bliźniaczym retabulum Matki Bożej Ostrobramskiej. Oba retabula wykonane zostały w tym samym warsztacie, zachodzące różnice – także w innych partiach ornamentalnych – świadczą o udziale kilku wykonawców-pomocników.
Dane w opracowaniu …
Brak