Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarze przyfilarowe w nawie głównej Ołtarz pw. św. Barbary, Carl Eglauer, Chełmno 1728; obraz obecnego patrocinium k. XIX w.
dane w opracowaniu ...
Lokalizacja: w nawie głównej, przy drugim wschodnim filarze w rzędzie południowym, z ekspozycją od strony północno-zachodniej
_______
Retabulum o konstrukcji pozornie samonośnej w typie SP, jednokondygnacyjne, sześciomodułowe. Składające się z trzech modułów prostych i trzech modułów mieszanych. Pierwszy moduł prosty wyznacza formę stipesu, mensy i antepedium. Wzniesiony w niepełnej konstrukcji skrzyniowej o korpusie wieńcowym. Ścianka przednia skrzyni, wykonana w konstrukcji ramowo-płycinowej pozornej, wyznacza strukturę antepedium. Pozostałe ścianki wykonane w konstrukcji deskowej. Dwa kolejne moduły proste odpowiada wspornikom ujmującym stipes, wzniesione przy użyciu zdwojonej konstrukcji skrzyniowej o korpusach niepełnych, ustawionych obok siebie. Ścianki korpusów wykonane z desek. Występ zlokalizowany najbliżej stipesu z dołączoną w górnej partii formą o krzywoliniowym przekroju wykonaną w konstrukcji deskowej, tworzy wybrzuszenie wsporników. Pierwszy z modułów mieszanych tworzy strukturę górnej strefy cokołowej z predellą. Centralna jej część wykonana w konstrukcji deskowej, części boczne w niepełnej konstrukcji skrzyniowej. Ścianki skrzyń wykonane z desek. Kolejny moduł mieszany wyznacza strukturę niskiego, zamkniętego gzymsem cokołu obelisku części głównej, powielający strukturę modułu wcześniejszego. Moduł wzniesiony w konstrukcji deskowej i skrzyniowej o korpusie wieńcowym. Ścianki korpusów skrzyni wykonane z desek. Część główna nastawy wzniesiona w konstrukcji modułu mieszanego. Moduł wzniesiony z konstrukcji deskowej i dwóch niepełnych konstrukcji skrzyniowych. Ścianki korpusów skrzyni wykonane z desek. Nisza z przedstawieniem Matki Boskiej Częstochowskiej wykonana w konstrukcji ramowej; przedstawienie z wizerunkiem Matki Bożej Różańcowej umieszczone w ramie skonstruowanej w sposób ścienny.
___________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak
oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024
Stan zachowania aktualnie eksponowanego opracowania dekoracyjnego ołtarza dobry. Ołtarz po konserwacji i restauracji w roku 2003. W jej trakcie wykonano rekonstrukcje i uzupełnienia partii metalizowanych (duży zakres) srebrem i złotem (płatek i proszek) i uzupełnienia w karnacjach rzeźb. Aktualny stan zachowania dobry, następuje oksydacja powierzchni srebrzonych. Widoczna deformacja płótna obrazu przedstawiającego św. Barbarę.
Kontrakt na budowę ołtarza zawarto z rzeźbiarzem Carlem Eglauerem w 1728 r.; w tym samym dokumencie zawarto umowę na budowę bliźniaczego ołtarza pw. św. Józefa (JAKUBOWSKA 1965, s. 164, 206; GOŁAWSKA 1968; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 161-162; KLUCZWAJD / TYLICKI 2009; ŁYCZAK 2018). Oba ołtarze miały zostać wykonane na wzór ołtarzy w kościele jezuitów w Grudziądzu, w pracowni Eglauera w Chełmnie i na jego koszt zwiezione do Torunia na Boże Narodzenie 1728 r. Wzmiankowany w kontrakcie ołtarz w grudziądzkim kościele jezuitów to ołtarz z przedstawieniem św. Ignacego Loyoli (, t. 11, z. 7, s. 19, fig. 70). Wg umowy w ołtarzu miały znaleźć się rzeźby św. Jana Nepomucena, św. Stanisława Kostki, bł. Andrzeja z Anagni i św. Dyzmy. W inwentarzu z 1827-1828 r. określony jako ołtarz pod wezwaniem św. Barbary, przez Wernickego jako ołtarz pw. św. Barbary i św. Walentego ( INV. 1828 (BMV), k. 8v; WERNICKE 1858). W inwentarzu z 1827-1828 r. opisany jako cały pobielony. Poddany konserwacji w 2003 r.
Uszaki zostały wymienione (dodane) później, najwcześniej w połowie XVIII wieku. Uwzględniając zapisy w kontraktach należy przyjąć, że pomiędzy obu retabulami tej pary ołtarzy wymienione zostały rzeźby św. Jana Chrzciciela i św. Jana Nepomucena: tę pierwszą statuę przeniesiono z dawnego retabulum św. Józefa (ob. MB Różańcowej) i osadzono na retabulum św. Barbary, odwrotnie zaś postąpiono z figurą św. Jana Nepomucena; pozostałe figury: św. Jana Ewangelisty na pierwszym z tych retabulów oraz archanioła Gabriela, zaś na drugim św. Dyzmy i archanioła Michała zgodne z kontraktem; pozostałe 4 figury, po dwie przewidziane na każdy z ołtarzy, nie zostały wykonane. O zamianie figur wspomina ŁYCZAK 2018.
Dane w opracowaniu …
INV. 1817/1821(BER)[1983], s. 215–216, poz. 9
INV. 1817 (BER) [2015], s. 438
INV. 1828 (BMV), k. 8v
WERNICKE 1858, s. 258, 343
,
JAKUBOWSKA 1965, s. 164
GOŁAWSKA 1968, s. 180–186
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 161–163
ZIELIŃSKI 2007, s. 272
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 319–320
ŁYCZAK 2018, s. 89
,