Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarze przyfilarowe w nawie głównej Ołtarz Niepokalanego Poczęcia NMP (pierwotnie św. Franciszka z Asyżu), Bartłomiej Michał Bernatowicz z warsztatem, Warszawa 1728; prace pozłotnicze Stanisław Rudowski i Łukasz Szlagowski, 1730; obraz: Antoni Piotrowicz, Chełmno, ok. 1907
7,98 × 3 × 1,74 m
Lokalizacja: w nawie głównej, przy pierwszy wschodnim filarze w rzędzie południowym, z ekspozycją od strony północno-zachodniej.
_________
________
KONSTRUKCJA
Retabulum o konstrukcji samonośnej w typie SP, jednokondygnacyjne, składające się z sześciu modułów prostych. Moduł pierwszy wyznaczający formę stipesu i mensy, wzniesiony w niepełnej konstrukcji skrzyniowej o korpusie wczepowym. Ścianka przednia wskazanej skrzyni wykonana w konstrukcji ramowo-płycinowej pozornej tworzy jednocześnie strukturę antepedium. Ścianka górna skrzyni wyznaczająca formę mensy wykonana w konstrukcji deskowej, ścianki boczne w deskowo-szpungowej. Do ścianek bocznych dołączony rodzaj konsoli o konstrukcji skrzyniowo-stojakowej, odpowiadający ściętym narożom mensy. Dwa kolejne moduły konstrukcyjne odpowiadają gierowaniu ujmującemu stipes, w zdwojonej konstrukcji skrzyniowej, o korpusach niepełnych ustawionych obok siebie. Korpus skrzyniowy dołączony bezpośrednio do stipesu z ściankami w konstrukcji ramowo-płycinowej. Ścianki korpusu skrzyniowego odpowiadające w nastawie występowi na rzucie odcinka koła wykonane w konstrukcji deskowej. Czwarty moduł konstrukcyjny tworzy strukturę predelli. Część centralna wykonana w konstrukcji deskowej, części boczne w konstrukcji ramowo-płycinowej. Część główna z polem obrazowym i belkowanie odpowiada strukturze dwóch kolejnych modułów wzniesionych w konstrukcji deskowej. Cokoły kolumn wykonane w konstrukcji skrzyniowej o korpusie wieńcowym. Ścianki korpusu wykonane w konstrukcji ramowo-płycinowej. Kolumna zbudowana z trzech elementów, wykonanych w jednym fragmencie drewna (profilowana baza, anuli, kapitel). Trzon kolumny drążony, wykonany z kilku fragmentów drewna, posadowiony na plincie wykonanej z elementu deskowego. Impost o strukturze skrzyniowej.
_____________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Sławomir Majoch, Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024
Nastawa po konserwacji i restauracji w roku 2000-2001. Na wewnętrznej płycinie cokołu kolumny lewej dolnej kondygnacji świadek – warstwa malarska w kolorze jasnoniebieskim. Usunięto warstwy wtórne. Wykonano na znacznej powierzchni uzupełnienia oryginalnych partii metalizowanych srebrem i złotem (płatek i proszek) i uzupełnienia w karnacjach rzeźb. Stan zachowania aktualnie dobry, choć widoczna oksydacja powierzchni srebrzonych.
INV. 1817/1821(BER)[1983] s. 214, poz. 2, s. 216, poz. 12; INV. 1817 (BER) [2015], s. 438-439; INV. 1827-1828 (APT AmT C 4346), k. 8v-9; APT, AMT, C 13770, k. 114v; AADDT, Toruń/Parafia Wniebowzięcia NMP, sygn. 34, k. 45, 53; WERNICKE 1858, APT Kat.II, X–25, s. 343.
_____
Ołtarz prawdopodobnie tożsamy z dawnym ołtarzem pw. św. Franciszka, wystawionym kosztem 2 000 zł (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359; ŁYCZAK 2018). Wg Łyczaka suma ta obejmowała prawdopodobnie złocenie (ŁYCZAK 2018). 1 sierpnia 1730 r. została zawarta umowa z malarzami Stanisławem Rudowskim i Łukaszem Szlagowskim na wyzłocenie ołtarzy pw. św. Antoniego i św. Franciszka (JAKUBOWSKA 1965, s. 208). Obraz, razem z obrazami do ołtarzy pw. św. Franciszka i św. Anny, opłacono z donacji nieznanego darczyńcy (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359). Sukienka srebrna ufundowana przez Jakuba Kazimierza Rubinkowskiego (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359). Już w inwentarzach z lat 1817, 1821, 1827-1828 oraz przez Wernickego określony jako ołtarz pw. Niepokalanego Poczęcia NMP ( INV. 1817/1821(BER)[1983]; INV. 1817 (BER) [2015]; INV. 1828 (BMV), k. 8v; WERNICKE 1839). W inwentarzu z 1817 r. opisany jako malowany na zielono, w inwentarzu z 1827 jako cały pobielony. Ponowna konsekracja 22 VI 1888 r. Obraz Niepokalanej ostał zamówiony prawdopodobnie wraz z ponownym odnowieniem ołtarza u Antoniego Piotrowicza z Chełmna w 1907 r. Koszt odnowienia ołtarza wynoszący 900 marek poniosło bractwo Niepokalanego Poczęcia NMP („Gazeta Toruńska” 1907, nr 108 [z 12 maja], s. 2; „Pielgrzym” 1907, nr 59 [z 16 maja], s. [3]).
Poddany konserwacji przez Annę i Krzysztofa Owsiany w 2000-2001 r. Na fotografii z k. XIX/pocz. XX w. w zbiorach IS PAN w predelli przedstawienie niezidentyfikowanego świętego.
Ołtarz był identyfikowany z ołtarzem o nieokreślonym wezwaniu (GOŁAWSKA 1968), na budowę którego w 1728 r. zawarto umowę z Georgiem Guhrem (JAKUBOWSKA 1965, s. 210), oraz ołtarzem pw. św. Antoniego (AKL, 7, 1993; SITO 2013, s. 84), na budowę którego w 1728 r. zawarto umowę z Bartłomiejem Bernatowiczem, któremu z tego tytułu wypłacono 1 000 zł wynagrodzenia (JAKUBOWSKA 1965, s. 207).
Autorstwo nastawy przypisywano Karolowi Eglauerowi (JAKUBOWSKA 1965), Georgowi Guhrowi (GOŁAWSKA 1968, s. 178-180; DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 160; KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, 317), lub Bartłomiejowi Bernatowiczowi, pracującemu wg projektu architekta Karola Baya (AKL, 7, 1993; AKL, 9, 1994; SITO 2013, s. 83; ŁYCZAK 2018, s. 94, 183). Sito za twórcę wystroju rzeźbiarskiego ołtarza przyjmuje anonimowego rzeźbiarza, nazwanego przezeń Mistrzem Figury Radziejowskiego, jednego ze współpracowników Bernatowicza, z którym łączy dzieła jego warsztatu znajdujące się w Warszawie, Piasecznie i Łowiczu (SITO 2013, s. 109).
Obraz przedstawia Matkę Boską Niepokalanie Poczętą w typie „Immaculata idealna”, ale bez zwykle adorujących ją aniołów. Ikonografia Niepokalanej w sztukach plastycznych obecna była na długo przed ogłoszeniem przez Piusa IX w 1854 roku w bulli Ineffabilis Deus dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Wizerunek Immaculaty wyewoluował ze średniowiecznych przedstawień Niewiasty Apokaliptycznej, pozostawiając symbole w postaci wieńca 12 gwiazd, sierpu księżyca, słońca i smoka, który przybierał później także postać węża. Na kształt ikonografii Niepokalanej w malarstwie europejskim wpłynęły dzieła XVII-wiecznych malarzy sewilskich, rozpowszechniane w grafice reprodukcyjnej. Szczególną popularnością aż do XX w. cieszyły się obrazy Immaculaty wykonane przez Bartolomé Estebana Murilla w latach 1650–1680. Jego twórczość była inspiracją dla wielu tzw. Nazarenistów m.in. Karla (Carla) Müllera (1818–1893) – niemieckiego malarza związanego z akademią w Düsseldorfie. Obraz w retabulum Mariackim jest zmodyfikowaną kopią (wąż zamiast oryginalnego smoka) centralnej części kompozycji Müllera Immaculata conceptio znanej z dwóch wersji olejnych powstałych w latach 1878–1879 (Finke 1896, s. 48, il. na s. 87, 117 >>>), która – spopularyzowana poprzez litografię i liczne reprodukcje zamieszczane w katolickich wydawnictwach – była wielokrotnie kopiowana, także na ziemiach polskich (FELCZYŃSKA / MAJOCH 2024 >>>).
Antoni Piotrowicz (17 I 1869 Chełmno – 22 VII 1923 Chełmno) – malarz i renowator, twórca portretów, kopii, malowideł o tematyce religijnej i patriotycznej. Kształcił się pod okiem ojca Jana, malarza oraz pozłotnika, z którym w kolejnych latach wspólnie realizował zlecenia na dekoracje malarskie i renowacje wyposażenia świątyń. Naukę malarstwa kontynuował w Niemczech i Włoszech, zapewne w prywatnych szkołach. Po śmierci ojca w 1906 przejął i rozwinął warsztat zatrudniając pomocników oraz kształcąc w malarstwie córki: Irenę i Wandę. Działał przede wszystkim na terenie ziemi chełmińskiej i lubawskiej. W malarstwie odwoływał się do konwencji realistycznej, był zręcznym kopistą, ale wykonywane przez niech portrety charakteryzują się sztywnością w ujęciu modela. W Toruniu prowadził prace renowacyjne przy kościele p.w. św. św. Apostołów Piotra i Pawła w Podgórzu w 1904 r. i prezentował swoje prace w Sali „Muzeum” Towarzystwa Naukowego w Toruniu a trzy lata później odnowił trzy ołtarze w kościele p.w. Wniebowzięcia NPM.; SAP VII, 2003, s. 207–208 (oprac. Jerzy Kałdowski); Soborska-Zielińska 2023).
Brak
INV. 1817/1821(BER)[1983], s. 214, poz. 2, s. 216, poz. 12
INV. 1817 (BER) [2015], s. 438–439
INV. 1828 (BMV), k. 8v–9
WERNICKE 1858, s. 343
JAKUBOWSKA 1965, s. 165
GOŁAWSKA 1968, s. 178–180
SAP, t. 2: 1975, s. 515
GOŁAWSKA 1985, s. 132–135
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 160–161
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 317, 319
SITO 2010, s. 320
SITO 2013, s. 83–84, 109
ŁYCZAK 2018, s. 94
SOBORSKA-ZIELIŃSKA 2023, s. 109, 189, fot. 93-94 na s. 111.