Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarze przyfilarowe w nawie głównej Ołtarz pw. Matki Bożej Ostrobramskiej Toruń?, ok. 1730; obraz w zwieńczeniu k. XIX, w polu głównym poł. lub 3 ćw. XX w
8,48 × 2,73 × 1,43m
Lokalizacja: w nawie głównej, przy czwartym wschodnim filarze w rzędzie północnym, z ekspozycją od strony południowo-zachodniej.
________________
__________
KONSTRUKCJA
Retabulum o konstrukcji samonośnej w typie SP, jednokondygnacyjne, sześciomodułowe. Składające się z czterech modułów prostych i dwóch mieszanych. Pierwszy moduł prosty wyznacza formę stipesu i mensy. Wzniesiony w niepełnej konstrukcji skrzyniowej o korpusie wieńcowym, ścianki wykonane w konstrukcji deskowej. Dwa kolejne moduły proste odpowiadają ustawionym po bokach stipesu cokołom. Moduły wykonane w niepełnej konstrukcji skrzyniowej o korpusie wieńcowym, ścianki korpusów wykonane z desek. Pierwszy z modułów mieszanych wyznacza w kompozycji strefę cokołową kondygnacji głównej. Centralna jej część wykonana w konstrukcji deskowej, części boczne z zdwojonej konstrukcji skrzyniowej o korpusach wczepowych ustawionych obok siebie, ścianki skrzyń wykonane z desek. Część główną nastawy tworzy kolejny moduł prosty. Partia środkowa z przedstawieniem Matki Boskiej Ostrobramskiej wykonana w konstrukcji ramowej, części boczne w konstrukcji deskowej odpowiadają w podziale kompozycyjnym strukturze pilastrów. Strefa belkowania nastawy opracowana z wykorzystaniem modułu mieszanego, którego rozwiązanie konstrukcyjne odpowiadają tym wykorzystanym do wzniesienia struktury strefy cokołowej kondygnacji głównej. Kolumna zbudowana z trzech elementów, wykonanych w jednym fragmencie drewna (profilowana baza, anuli, kapitel). Trzon kolumny drążony, wykonany z pięciu fragmentów drewna. Kolumna posadowiona na plincie wykonanej z elementu deskowego. Przedstawienie Matki Boskiej Ostrobramskiej umieszczone w niszy o konstrukcji skrzyniowej niepełnej.
_______________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024
Ołtarz po konserwacji i restauracji wykonanej w 2005 roku. Partie metalizowane uzupełnione i rekonstruowane (srebro i złoto, płatek, proszek), rekonstrukcje laserunków, uzupełnienia polichromii. Stan zachowania ogólnie dobry. Częściowo zmienione uzupełnienia obrazu w zwieńczeniu, deformacje w jego dolnej części.
Pierwotne wezwanie nieznane. W inwentarzu z 1827-1828 r. oraz przez Wernickego określony jako ołtarz pw. św. Antoniego (Inv. 1827-1828; WERNICKE 1839, s. 343); na podst. inwentarzy 1817-1821 można wnioskować, że wezwanie św. Antoniego dotyczyło ołtarza przy pierwszym filarze od wschodu po stronie płn.; przeniesienie patrocinium św. Antoniego nastąpić zatem mogło w latach 20. lub – co bardziej prawdopodobne – w latach 30. XIX w.; zmiany ogólnej liczby ołtarzy i ich lokalizacji oraz wyposażenia (inwentarze wymieniają np. kolumny i figury świętych) utrudniają identyfikację. W inwentarzu z 1827 r. ołtarz św. Antoniego opisany jako cały pobielony (AMT, C 4346, k. 9). Od 1841 r. ołtarz pod tym wezwaniem, zawierający także obraz MB Częstochowskiej, znajdował się pod opieką powstałego w tym roku Bractwa św. Antoniego (AADDT, Toruń/Parafia Wniebowzięcia NMP, sygn. 34, k. 48, 64v).
Pierwotne wezwanie ołtarza, dokładna data powstania oraz twórcy pozostają nieznani. Niektórzy autorzy sugerują, że twórcą ołtarza był Georg Guhr (KLUCZWAJD / TYLICKI 2009; ŁYCZAK 2018, s. 53–54, 233, 236). Zdaniem Łyczaka (ŁYCZAK 2018, s. 53) może on być tożsamy z ołtarzem o nieokreślonym wezwaniu, na budowę którego kontrakt z Guhrem zawarto w 1728 r. (,JAKUBOWSKA 1965, s. 210).
Dane w opracowaniu …
INV. 1817/1821(BER)[1983], s. 216, nr 13
INV. 1817 (BER) [2015], s. 439
INV. 1828 (BMV), k. 9
WERNICKE 1858, s. 255, 344
JAKUBOWSKA 1965, s. 182, 196, il. 3
GOŁAWSKA 1968, s. 186, il. 38–39
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 163–164
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 317
ŁYCZAK 2018, s. 53–54