Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny OŁTARZE Ołtarze przyfilarowe w nawie głównej Ołtarz pw. św. Franciszka z Asyżu (pierwotnie św. Antoniego z Padwy),Bartłomiej Michał Bernatowicz z warsztatem, Warszawa 1728; prace pozłotnicze Stanisław Rudowski i Łukasz Szlagowski, 1730; obraz Konrad Dargiewicz, 1946 r.
6,98 × 2,92 ×1,7 m
Lokalizacja: w nawie głównej, przy pierwszy wschodnim filarze w rzędzie północnym, z ekspozycją od strony południowo-zachodniej.
________
________________
KONSTRUKCJA
Retabulum o konstrukcji samonośnej w typie SP, jednokondygnacyjne, składające się z sześciu modułów prostych. Moduł pierwszy wyznaczający formę stipesu i mensy, wzniesiony w niepełnej konstrukcji skrzyniowej o korpusie wczepowym. Ścianka przednia wskazanej skrzyni wykonana w konstrukcji ramowo-płycinowej pozornej tworzy jednocześnie strukturę antepedium. Ścianka górna skrzyni wyznaczająca formę mensy wykonana w konstrukcji deskowej, ścianki boczne w deskowo-szpungowej. Do ścianek bocznych dołączony rodzaj konsoli o konstrukcji skrzyniowo-stojakowej, odpowiadający ściętym narożom mensy. Dwa kolejne moduły konstrukcyjne odpowiadają gierowaniu ujmującemu stipes, w zdwojonej konstrukcji skrzyniowej, o korpusach niepełnych ustawionych obok siebie. Korpus skrzyniowy dołączony bezpośrednio do stipesu z ściankami w konstrukcji ramowo-płycinowej. Ścianki korpusu skrzyniowego odpowiadające w nastawie występowi na rzucie odcinka koła wykonane w konstrukcji deskowej. Czwarty moduł konstrukcyjny tworzy strukturę predelli. Część centralna wykonana w konstrukcji deskowej, części boczne w konstrukcji ramowo-płycinowej. Część główna z polem obrazowym i belkowanie odpowiada strukturze dwóch kolejnych modułów wzniesionych w konstrukcji deskowej. Cokoły kolumn wykonane w konstrukcji skrzyniowej o korpusie wieńcowym. Ścianki korpusu wykonane w konstrukcji ramowo-płycinowej. Kolumna zbudowana z trzech elementów, wykonanych w jednym fragmencie drewna (profilowana baza, anuli, kapitel). Trzon kolumny drążony, wykonany z kilku fragmentów drewna, posadowiony na plincie wykonanej z elementu deskowego. Impost o strukturze skrzyniowej.
________________
WPIS: © Franciszek Skibiński i Michał F. Woźniak oraz Weronika Kofel (konstrukcja) i Elżbieta Szmit-Naud (rozpoznanie konserwatorskie), 2024
Obiekt po przeprowadzonych pracach konserwatorskich – aktualnie dobry, choć widoczna oksydacja powierzchni srebrzonych.
Ołtarz zapewne tożsamy z ołtarzem pw. św. Antoniego Padewskiego ufundowanym przez księcia Jerzego Dominika Lubomirskiego, wojewodę krakowskiego (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 358, Łyczak 2018, s. 93-94). Po jego śmierci dalsze koszty pokryła wdowa, Magdalena z Tarłów (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359; Łyczak 2018, s. 93-94). 26 czerwca 1728 r. rzeźbiarz Bartłomiej Michał Bernatowicz, mający pracownię na Nowym Mieście w Warszawie (zm. 12 II 1730) potwierdził odbiór wynagrodzenia za wykonanie ołtarza (Jakubowska 1965, s. 207). Gotowy ołtarz nie odpowiadał w pełni przedłożonemu abrysowi, toteż rzeźbiarz otrzymał jedynie 1 000 z przewidzianych umową 1 300 tymfów (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 358, 359; http://Łyczak 2018, s. 93). 1 sierpnia 1730 r. została zawarta umowa z malarzami Stanisławem Rudowskim i Łukaszem Szlagowskim na wyzłocenie ołtarzy pw. św. Antoniego i św. Franciszka (Jakubowska 1965, s. 208). Obraz, razem z obrazami do ołtarzy pw. św. Franciszka i św. Anny, opłacono z donacji nieznanego darczyńcy (ADP, Monastica. Bernardyni – Toruń, sygn. 1, s. 359). Przed 1817 r. musiała nastąpić zmiana wezwania, ponieważ w inwentarzach z lat 1817 i 1827-1828 jako określany ołtarz Ukrzyżowania, natomiast przez Wernickego jako ołtarz Krzyża Świętego (INV. 1817/1821(BER)[1983], INV. 1817 (BER) [2015], INV. 1827-1828; WERNICKE 1858). Wezwanie Męki Pańskiej z wizerunkiem Ukrzyżowania w polu głównym odnotowano jeszcze na początku XX w. (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 160). Krucyfiks znajdujący się w polu głównym, zapewne związany z tym wezwaniem, jest także widoczny na fotografii w zbiorach IS PAN. W inwentarzu z 1827-8 r. nastawę określono jako całą pobieloną. Wg inskrypcji na odwrociu portatylu konsekrowany ponownie 22 czerwca 1888 r. Zapewne z tego czasu pochodzi niska krata flankująca ołtarz. Poddany konserwacji przez Annę i Krzysztofa Owsiany w 2000-2001 r.
Brak
INV. 1817/1821(BER)[1983], s. 216, poz. 12-13
INV. 1817 (BER) [2015], s. 438
INV. 1828 (BMV), k. 9
WERNICKE 1858, s. 255, 343
,
JAKUBOWSKA 1965, s, 165
GOŁAWSKA 1968, s. 178–180
SAP, t. 2: 1975, s. 515
GOŁAWSKA 1985, s. 132–134
SBPN, t. 2, 1994 (Jolanta Goławska)
DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998, s. 160–161
KLUCZWAJD / TYLICKI 2009, s. 317, 319
SITO 2010, s. 230
SITO 2013, s. 83–84
ŁYCZAK 2018, s. 94