Retabulum ołtarza głównego, 1730-1731

Lokalizacja: Prezbiterium, w pobliżu ściany wschodniej

  • Ołtarz wolnostojący, z nastawą w formie architektonicznego baldachimu rozpiętego ponad centralnie umieszczoną  mensą z tabernakulum, ponad którym Zwiastowanie w glorii; baldachim złożony z trzech par wolnostojących kolumn i dodatkowej kolumny na osi, zwieńczonego masywną, zamkniętą koroną. Drewniana architektura ołtarza i dekoracja rzeźbiarska oraz ornamentalna snycerska.
  • Wszystkie elementy retabulum metalizowane (oprócz cokołów w przyziemiu, pokrytych szarozieloną monochromią, polichromowanych karnacji i włosów postaci oraz monochromatycznych inskrypcji w medalionach, wykonanych czarną farbą). Większość elementów pokryta płatkowymi złoceniami, zróżnicowanymi – polerowanymi (trzony kolumn, kula w zwieńczeniu, elementy wypukłe i ramujące w architekturze i ornamentalnych aplikacjach, szaty postaci, skrzydła aniołów) oraz matowymi (powierzchnie płaskie). Chmury w glorii otaczającej scenę Zwiastowania, gołębica Ducha Świętego, struny harfy Dawida srebrzone płatkiem na poler, banderola anioła w zwieńczeniu – na mat. Polichromie karnacji różnicowane modelunkiem przez laserunek czerwienią (poliki, płatki uszu, wypukłości dłoni, nóg), rysy twarzy zaznaczone jednolitym pociągnięciem farby o odpowiedniej barwie, tęczówki modelowane białym blikiem; werniksowane.

_________________________

  • Na mensie cylindryczne tabernakulum ujęte wolutami, przekształcone, z nową metalową szafką; na drzwiczkach Baranek okolony promieniami, w narożach winorośl. Na tabernakulum Arka Przymierza prezentowana przez figury klęczących aniołów flankujących tabernakulum; cała kompozycja posadowiona na niskim cokole dekorowanym liśćmi akantu. Arka dwustrefowa, złożona z dwóch części trapezowatego o kroju o wklęsłych bokach; dołem dekorowana kratą tworzącą rombowe pola z kwiatami pośrodku, ujęta niewielkimi uszakami tworzonymi przez liście akantu i kwiaty; górna część – kaporet – dekorowana kokardą z której zwieszone liściaste i kwietne festony, zwieńczona dwiema uskrzydlonymi główkami cherubów.
  • Powyżej Pozdrowienie Anielskie w glorii: duży wieniec z chmur z uskrzydlonymi ośmioma główkami anielskimi, otoczony promieniami pomiędzy którymi pojedyncze obłoki. W centrum pełnoplastyczne rzeźby przedstawiające Zwiastowanie: Maria ukazana w pozie klęczącej, z dłońmi na piersi, zwrócona w kierunku anioła. Anioł ukazany w dynamicznej pozie, zwrócony w kierunku Marii; u góry pośrodku niewielka gołębica ze wybiegającymi  spod nasady skrzydeł czterema wiązkami promieni.
  • Kolumny korynckie o attyckich bazach i gładkich trzonach, posadowione na zdwojonych, wysokich cokołach, otaczających z trzech stron ołtarz. Dolne cokoły z własnym cokołem i profilowanym gzymsem sięgającym mensy, ciemno polichromowane w kontraście do złoconej całości retabulum, z prostokątnymi płycinami dekorowanymi symetrycznie zakomponowanymi liśćmi akantu z kwiatem pośrodku. Cokoły górne o analogicznej formie, z płycinami dekorowanymi płaskim listowiem akantu na wstędze w asymetrycznych kompozycjach. Część płycin, zwłaszcza w partiach tylnych, gładka. Przy górnych cokołach środkowej pary kolumn wolutowe konsole dekorowane listowiem akantu i pękiem kwiatów, na nich rzeźby przedstawiające z lewej – króla Dawida, z prawej – arcykapłana Aarona. Powyżej impost w formie odcinków belkowania złożonego z trójpasowego architrawu, fryzu z dekoracją w formie symetrycznych liści akantu i gzymsu zwieńczonego  wydatną płytą i simą. Pomiędzy kolumnami umieszczone na wysokości fryzu dwustronnie opracowane, płasko rzeźbione pęki listowia na których kwiaty, zaczepione na rozpiętych taśmach.
  • Na dwóch parach kolumn frontowych i tylnych półkoliste odcinki naczółka, na których rzeźby przedstawiające klęczące anioły, jedną ręką podtrzymujące obręcz korony wieńczącej ołtarz, w drugiej asymetryczne kartusze taśmowe, zwijane, z liśćmi akantu wyrastającymi z krawędzi zewnętrznej, z malowaną czarnymi literami inskrypcją zawierającą Pozdrowienie Anielskie (kolejność kartuszy wtórnie zmieniona: ostatni winien być drugim w kolejności), którego pierwszy fragment umieszczony centralnie na symetrycznie skomponowanym kartuszu umieszczonym powyżej środkowej kolumny, na jej osi: „Ave Maria / Gratia plena / Dominus Tecum”. W pozostałych kartuszach od lewej inskrypcje (w poprawnej kolejności): „Benedicta / tu in / Mulieribus”, „Et benedictus / Fructus / ventris / tui Jesus” „Sancta / Maria Mater / Dei ora / pro nobis / peccatori-/bus”, „Nunc / et in Hora / Mortis / nostrae / Amen”.
  • Na trzech kolumnach: centralnej oraz na parze kolumn pośrednich (pomiędzy czterema wspierającymi figury anielskie) osadzone  wolutowe spływy z kwietnymi girlandami, również wspierające obręcz korony; listowie w girlandach opracowane analogicznie jak w pękach roślinnych na wstęgach zawieszonych pomiędzy impostami kolumn.
  • Korona wieńcząca kompozycję, zamknięta (corona clausa), o kolistej obręczy dekorowanej kaboszonami, z ośmioma masywnymi pałąkami dekorowanymi liśćmi akantu, pomiędzy którymi na obręczy krótkie symetryczne sterczyny (fleurony) zbudowane z taśmowych wolut i liści akantu; zwieńczona kulą, na której równoramienny (nowy) krzyż. Pośrodku korony rzeźba szybującego anioła, trzymającego srebrną banderolę z analogicznie malowaną inskrypcją „Anuntiatio B. Mariae Virginis”.

_________________________

KONSTRUKCJA

  • Nastawa o konstrukcji pozornie-samonośnej, zaliczanej do grupy konstrukcyjnej ołtarzy z wolnostojącą obudową stipesu i mensy w formie baldachimu z murowanym stipesem.
  • Struktura wzniesiona z siedmiu modułów prostych. Pojedynczy moduł zbudowany w  konstrukcji skrzyniowej zdwojonej z korpusami wieńcowymi nastawionymi na siebie. Wskazane korpusy w podziale kompozycyjnym wyznaczają formę wysokich cokołów; ich ścianki boczne skrzyń w konstrukcji ramowo-płycinowej. Ścianka górna w korpusach cokołów dolnych zbudowana z układu kilku desek, w cokołach górnych z pojedynczej deski.  W skrzyniach cokołu dolnego jedna z ścianek korpusu z ruchomą płyciną, spełniającą rolę drzwiczek. Drzwiczki zawieszone na zawiasach splatanych niesymetrycznych, symetrycznych oraz zawiasach czopowych. Wolutowe konsole umieszczone na cokołach górnych środkowej pary kolumn, wykonane w konstrukcji deskowej.
  • Kolumna zbudowana z czterech elementów wykonanych w jednym fragmencie drewna (profilowana baza, trzon, anuli, kapitel). Trzon kolumny połączony bezpośrednio z korpusami skrzyniowymi przy pomocy drewnianego masywnego dybla osadzonego w dolnej części trzonu i przechodzącego przez bazę, plintę oraz wieńce korpusów. Dybel dodatkowo klinowany pod wieńcem skrzyni wyznaczającej cokół dolny.  Impost kolumny wykonany w konstrukcji skrzyniowej.
  • System odciągów złożony z metalowych prętów kwadratowych  oraz płaskowników.

___________________

WPIS: © Franciszek Skibiński  & Michał F. Woźniak, 2023

Opinia technologiczno-konserwatorska: Elżbieta Szmit-Naud

Opis konstrukcji: Weronika Kofel

Spis treści

Stan zachowania

Dobry. Obecny wygląd ołtarza jest rezultatem konserwacji i restauracji w 2014 r.  

Historia

Źródła: ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 142, 358; APT, Klasztor franciszkanów-bernardynów w Toruniu, sygn. 6, k. 91, 92; APT, AMT, C 4346, k. 8; APT, AMT, C 13770, k. 114v.

Środki na budowę ołtarza zbierano już w 1724 r., kiedy dziekan lubawski Franciszek Barnicki ofiarował na ten cel 1.000 zł (ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 358;  Łyczak 2018, s. 217). 13 października 1730 r. tenże ks. Barnicki, tytułowany kanonikiem inflanckimi i dziekanem malborskim, oraz gwardian franciszkanów Jan (Johannes) Sense wraz z całym konwentem zawarli kontrakt na budowę ołtarza ze snycerzem Georgiem Guhrem i stolarzem Christianem Kühnastem (APT, Klasztor franciszkanów-bernardynów w Toruniu, sygn. 6, s. 91-92;  Jakubowska 1965, s. 208-209). Wg umowy wys. ołtarza „według podaney formy i modeluszu” wraz z koroną wynosić miała 24 łokcie, szer. 12 łokci. Ponad siedmioma kolumnami miała być umieszczona korona podtrzymywana przez czterech aniołów, w niej znaleźć się miał „anioł z karteluszem”, zaś „między kraksztynami Archanioł zwiastujący N. Maryi P.”. Tabernakulum miało być wykonane „według abrysu wrocławskiego”. Zapewne chodziło tu o ołtarz w Kaplicy Elektorskiej przy katedrze wrocławskiej, powstały wg projektu Johanna Bernharda Fischera von Erlach i poświęcony w 1724 r. (GOŁAWSKA 1968, s. 215;  Gumiński 1985, s. 18-19). Ołtarz został konsekrowany 7 grudnia 1731 przez sufragana chełmińskiego Macieja Aleksandra Sołtyka (ADP, Monastica, Bernardyni- Toruń, sygn. 1, s. 142; Łyczak 2018, s. 51, 217). 14 czerwca 1733 r. Jan Sense, zwany teraz prefektem fabryki, zawarł umowę z Karolem Eglauerem snycerzem i Andrzejem Wrońskim stolarzem, obaj z Chełmna, na wykonanie wg abrysu za kwotę 300 florenów baldachimu nad ołtarzem, mającego sięgać „od ściany do ściany, wzwyż do samego sklepienia”, z suchego i zdrowego drewna „żeby ciężaru nie było wielkiego”, z terminem realizacji na uroczystość św. Franciszka 4 października tegoż roku (Jakubowska 1965, s. 209-210). Nie wiadomo nic o realizacji tego kontraktu.

W 1825 r. kolumny zostały pobielone (Praetorius 1832, s. 67-68). Restaurowany w 1850 r. przez Franza Szymańskiego („Szimanski”; inskrypcja na odwrociu). Częściową konserwację (złocenie kolumn, malowanie cokołów) przeprowadzono w 2014 r.

Rozpoznanie

Ołtarz reprezentuje typ architektonicznego retabulum o przestrzennej kompozycji, o włoskiej genezie, który zyskał popularność w Europie Środkowej pod koniec XVII w. (Gumiński 1985; Bania 2018). Istotnym, wczesnym przykładem jest ołtarz główny w kościele pw. św. Wacława w Świdnicy (1690-1694; Bania 2018). Od architektonicznej struktury nawiązującej do tempietta odróżnia go brak belkowania łączącego kolumny, zastąpionego rzeźbiarską formą korony (Bania 2018, s. 144). Wg Gumińskiego bezpośrednim wzorem dla kompozycji ołtarza mogła być fontanna wykonana w Wiedniu w 1657 r. wg projektu Gerwazego Mattmüllera, której widok został opublikowany w 1664 r. w dziele Georga Andreasa Böcklera Architectura curiosa nova (Gumiński 1985, s. 26-27).

Dokumentacja historyczna

  • MOT, Dział Historii Miasta Torunia, Fot. A. 1585.

Dokumentacja badawcza

Brak

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane