Strona główna Kościół pw. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu DZIEDZICTWO ROZPROSZONE RZEŹBY I OBRAZY Św. Rozalia i Patronki Pruskie – Dorota z Mątowów i Juta z Chełmży, malarz krakowski (?) / malarz toruński, 1634–1637 (Pelplin, pałac biskupi)
172,5 ×124,5 (z ramą 188,5 × 140,5 cm)
LOKALIZACJA: Pałac Biskupi w Pelplinie – depozyt parafii św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w Toruniu
__________________________
____________________________________
WPIS: © Juliusz Raczkowski i Katarzyna Bucław, 2023
Stan zachowania dobry.
Obraz, ufundowany przez bp. Jana Zadzika, należał do ołtarza św. Rozalii przy ścianie wschodniej nawy północnej w kościele świętojańskim w Toruniu, za czasów bp. Jana Lipskiego przemalowany, w 1. ćw. XVIII w. został wmontowany w późnobarokową nastawę (dziś w kościele w Starogrodzie); wymontowany w 1946 r.; w 1973 r. dzieło poddano konserwacji i przekazano do Muzeum Diecezjalnego w Pelplinie, a później do tamtejszego pałacu biskupiego, gdzie znajduje się do dziś, jako depozyt parafii świętojańskiej w Toruniu.
W 2022 r. prezentowany na wystawie czasowej Dioecesis nostrae patroni – wspólne dziedzictwo diecezji chełmińskiej i toruńskiej, Muzeum Diecezjalne w Toruniu
25 III–31 VIII 2022 (zob. DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022 , nr kat. 1).
Obraz wykazuje znamiona dwufazowości: wyraźne różnice ręki zachodzą pomiędzy namalowaną staranniej i z większą finezją postacią św. Rozalii a nieco surowszymi, malowanymi bardziej impastowo figurami patronek, które zostały ciasno wkomponowane w boczne partie pola obrazowego. Jego powstanie wiąże się z biskupem Janem Lipskim, którego fundację poświadcza zarówno herb na obrazie, jak i zapisy archiwalne. Był on bezpośrednio zaangażowany w kontrreformacyjną odnowę kultu średniowiecznych mistyczek, które ustanowił patronkami pruskimi; uroczystość zatwierdzenia ich kultu z odsłonięciem obrazu odbyła się 3 maja 1637 r. Najpewniej na zlecenie bp. Lipskiego obie postaci zostały z tej okazji domalowane do wykonanego niewiele wcześniej, autonomicznego wizerunku św. Rozalii, której relikwie (w Toruniu od 1634 r.) i kult w kościele świętojańskim wiążą się z inicjatywą jego poprzednika, bp. Jakuba Zadzika. Fakt domalowania postaci – odnotowany po raz pierwszy przez RACZKOWSKI / BUCŁAW 2022 – potwierdza zarówno wnikliwa analiza formalna (różnice w proporcjach, manierze malarskiej, detalach, sposób kadrowana), jak i obserwacja w światłach technicznych IR i UV, ujawniająca częściowe przemalowanie postaci św. Rozalii (RACZKOWSKI / BUCŁAW 2024, s. 125-127); w ten sposób można też interpretować zapiskę źródłową z listu bp. Lipskiego „Imagines earundam DIvarum (…) imagini S. Rosaliae (…) adiunctas”.
Pierwotny obraz przedstawiał najpewniej Rozalię w scenerii pejzażowej (niestety, żadne techniki nie ujawniły pierwotnego tła); oparty był na grafice Velariana Regnarda (wariant I) z 1627 r. (RACZKOWSKI / BUCŁAW 2024, s. 127). Został najpewniej namalowany w Krakowie i trafił do Torunia wraz z relikwiami świętej.
Wizerunki bł. Doroty z Mątowów i bł. Juty z Chełmży to najstarsze zachowane malowane przedstawiania tych postaci w Prusach, być może oparte o starsze, średniowieczne pierwowzory.
W związku z oficjalną promocją kultu patronek pruskich i stałą czcią św. Rozalii wynikającą z zagrożenia epidemicznego, od początku XVIII w. obraz stopniowo pokrywano złotniczymi aplikacjami, zob. RACZKOWSKI / BUCŁAW 2022.
Znane są fotografie obrazu w ołtarzu św. Rozalii, całkowicie przesłoniętego aplikacjami:
WERNICKE 1858, s. 59–63.
LANKAU 1924, s. 65–66.
SYDOW 1929, s. 106.
KNOTHE 1934, s. 71.
GOŁAWSKA 1968, s. 217–218.
KRUSZELNICKI 1972, s. 81–83, il. 29, 30.
KLUCZWAJD 2002, s. 32, nr kat. 29.
DOMASŁOWSKI 2003, s. 197–198.
ŁYCZAK 2012 (1), s. 67–68.
GRABOWSKA-LYSENKO 2014, s. 183–185.
GRABOWSKA-LYSENKO 2020, s. 8.
GRABOWSKA-LYSENKO 2021, s. 166,
DIOECESIS NOSTRAE PATRONI 2022, s. 310-311 + il., nr kat. 1 (J. Raczkowski, K. Bucław)
RACZKOWSKI / BUCŁAW 2022, passim.
RACZKOWSKI / BUCŁAW 2024, passim.