Relikt sceny wielofiguralnej na emporze, 4. ćw XIV w.

0,35 × 0,6 m

Nawa północna – empora, 4. przęsło, ściana północna, pod prospektem organowym.

  • Tempera na pobiale wapiennej;
  • Zidentyfikowane pigmenty: czerwień żelazowa, ugier; złocenie potwierdzone pomiarem XRF; zachowany relikt przedstawia fragment postaci (głowa i lewe ramię) w zielonej szacie oraz trudne do interpretacji elementy tła lub draperii.

_______________________________________

  • Twarz o różowawej karnacji ujęta jest prawym półprofilem do widza i zwrócona niemal pod kątem prostym ku górze. Grubym konturem wykreślono obrzmiały owal oblicza i duże, wysoko umiejscowione prawe ucho. Czoło niskie, optycznie skrócone nieczytelnym nakryciem głowy (czepiec? kaptur?), łuki brwiowe płaskie, nos wydatny, oczy styczne z linią nosa, o wyraźnie zaznaczonym obrysie górnej i dolnej powieki (rodzaj „okularowej” obwódki), źrenice malowane kropką, tęczówki – linią.

WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

 

Spis treści

Stan zachowania

Malowidło zachowane jako nieduży wycinek większej wielofiguralnej kompozycji), pozbawione warstw wykończeniowych – z grubym podrysowaniem i resztkami warstw malarskich; pokryte dziś częściowo wtórnymi pobiałami i przecierkami tynku.

Dokumentacja fotograficzna

Historia

Malowidło zostało odkryte podczas inwentaryzacji kościoła w ramach projektu Inwentarz Sztuki Torunia w 2019 r.

Rozpoznanie

Mimo szczątkowego stanu zachowania, detale fizjonomii pozwalają datować malowidło na przełom ost. ćw. XIV w. i wiązać je z obecną w Toruniu stylistyką pod silnymi wpływami czeskim. Podobne opracowanie oczu i nosa spotykane jest często w malarstwie Torunia od lat 70. XIV do pocz. XV w. (np. w dziełach warsztatu z Żeglarskiej 5). Treść i sens malowidła są obecnie niemożliwe do identyfikacji, ale obecność dekoracji figuralnej w przestrzeni empory jest przyczynkiem do rozważań o jej ewentualnych liturgicznych funkcjach.

Zob. więcej: RACZKOWSCY 2020.

Dokumentacja historyczna

Brak.

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja w bliskiej podczerwieni NIR, J. Raczkowski, 2019, 2020. Uczytelnione zostały elementy kompozycji.
  • Dokumentacja fluorescencji wzbudzonej UV, J. Raczkowski, 2019.
  • Badania składu pierwiastkowego pigmentów XRF, J. Raczkowski, 2019, 2020.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane