Strona główna Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny WYSTRÓJ MALARSKI Malowidła w nawie północnej Relikt sceny wielofiguralnej na emporze, 4. ćw XIV w.
0,35 × 0,6 m
Nawa północna – empora, 4. przęsło, ściana północna, pod prospektem organowym.
_______________________________________
WPIS: © Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023
Malowidło zachowane jako nieduży wycinek większej wielofiguralnej kompozycji), pozbawione warstw wykończeniowych – z grubym podrysowaniem i resztkami warstw malarskich; pokryte dziś częściowo wtórnymi pobiałami i przecierkami tynku.
Malowidło zostało odkryte podczas inwentaryzacji kościoła w ramach projektu Inwentarz Sztuki Torunia w 2019 r.
Mimo szczątkowego stanu zachowania, detale fizjonomii pozwalają datować malowidło na przełom ost. ćw. XIV w. i wiązać je z obecną w Toruniu stylistyką pod silnymi wpływami czeskim. Podobne opracowanie oczu i nosa spotykane jest często w malarstwie Torunia od lat 70. XIV do pocz. XV w. (np. w dziełach warsztatu z Żeglarskiej 5). Treść i sens malowidła są obecnie niemożliwe do identyfikacji, ale obecność dekoracji figuralnej w przestrzeni empory jest przyczynkiem do rozważań o jej ewentualnych liturgicznych funkcjach.
Zob. więcej: RACZKOWSCY 2020.
Brak.