Św. Elżbieta z Turyngii, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,9 × 1,62 m; postać: 3,6 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 4. szkarpa, ścianka zachodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – POKSIŃSKA 1990, s. 15 i POKSIŃSKA 2005, s. 170): azuryt, biel ołowiowa, cynober, czerń organiczna, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), ugier, zieleń malachitowa. Nimb srebrzony na wytrawie olejnej (pokost).
  • Podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR); opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa, cienie pogłębiane tonalnie (Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – POKSIŃSKA 1990, s. 15 i , s. 170), całość wykończona linearnym konturem.

_______________________________

  • Święta ukazana jako dojrzała niewiasta, w podwice pod szyją i sfałdowanej (białej?) chuście na głowie, odziana w powłóczystą zieloną suknię o wąskich rękawach oraz zarzucony na ramiona, miękko sfałdowany płaszcz, ceglasto-czerwony z czerwonym podbiciem, którego prawa poła jest owinięta wokół ciała i przerzucona przez lewą rękę; wokół głowy nimb. Upozowana w lekko esowatym kontrapoście, ujęta en trois quarts i zwrócona w prawo, głowę pochyla ku wyciągniętej lewej ręce, na której unosi przed sobą trzy winogrona; w prawej dłoni trzyma wrzecionowaty chlebek, ujmując go między palcami.
  • Ustawiona na dwuwarstwowym skalistym podłożu o ceglastej barwie, ukazanym lekko od góry, na tle architektonicznej, lekkiej konstrukcji, malowanej czernią i szarością, w której dwie uskokowe przypory niosą płaskie zadaszenie z krenelażem, nad którym wyrasta niskie wieżowe zwieńczenie; pomiędzy przyporami, za postacią, wąski arkadowy prześwit, wypełniony neutralnie błękitem, o podłuczu zdobionym malowanym bielą maswerkiem. Hełmy sterczyn i daszki malowane czerwienią.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Elżbieta z Turyngii…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Stabilny, po konserwacji-restauracji, 1990. Kompozycja jest silnie rekonstruowana, warta malarska spudrowana.  Modelunek zachował się jedynie w partii architektury. Postać świętej przetrwała jako linearny rysunek z widocznymi gdzieniegdzie plamami koloru i waloru (dół płaszcza).

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera; ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 197): „St. Elisabeth mit Unterschrift, Kopf etwas verwischt, viele Putzstellen, jedoch noch restaurationsfähig. Unter dem Bilde sowie auf den beiden anderen Seiten des Strebepfeilers keine farbigen Reste“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • KKT, t. 2, nr 5 (1898)
  • Herder-Institut w Marburgu, sygn. fm 619131 – nn., przed 1920
  • MOT, sygn. A. 1604, 1605 – K. Grimm, marzec 1944
  • Malowidło przed konserwacją-restauracją 1988 ( DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 4
  • KPBC – W. Górski, 2000 >>

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja IR (J. Raczkowski, 2020)

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane