Św. Krzysztof, ok. 1350-1360 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

6,95 × 1,65 m; postać: 4,36 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 3. szkarpa, ścianka zachodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Zidentyfikowane pigmenty (bad. składu próbek BROCHWICZ / LIZUN 1980): azuryt, czerń węglowa, czerwień żelazowa, minia, ugier, zieleń malachitowa; podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR).
  • Opracowanie malarskie wielowarstwowe; cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona precyzyjnym, czarnym konturem o zróżnicowanej grubości.

_______________________________

  • Święty o długiej jasnej dwuszpicowej brodzie, z nimbem wokół głowy, spowity w czerwony, spięty na piersiach i wysoko podebrany płaszcz, brodzi w wodzie niemal po kolana. Ujęty 3/4, zwrócony w lewo. Upozowany w wystudiowanym, nienaturalnym, nieco „tanecznym” kontrapoście, opartym na literze „C” i sugerującym kroczenie po dnie rzeki; na prawym ramieniu lekko unosi niedużą postać Dzieciątka Jezus, podtrzymując je ręką i zwracając ku niemu twarz. Jezus, odziany w białą tunikę, z nimbem krzyżowym wokół głowy, błogosławi świętego. Ciężar ciała Krzysztof wpiera na zanurzonym w wodzie, wyrwanym z korzeniami drzewku o smukłym pniu, które pełni rolę kostura (rozchodzące się promieniście, faliste korzenie działają dekoracyjnym akcentem).  W wodzie wokół nóg Krzysztofa ukazano kąsające stwory wodne, m.in. ryby, raka i hybrydy.
  • Nad głową świętego rozpięty niski, masywny, szaro-zielonkawy baldachim, wieloboczny, o arkadkowym wykroju dolnym (pierwotnie zdobiony biało malowanymi maswerkami), u góry zwieńczony sterczynami, dla którego oparcie stanowią dwie cienkie kolumienki, namalowane przy krawędziach szkarpy, flankowane wąskimi pasami ornamentu, imitującego wątek muru. Tło za postacią neutralne, jasno błękitne.
  • U dołu malowidła późniejszy pas inskrypcyjny (przełom XIV / XV w.?), wydzielony czerwoną ramką, na cała szerokość ścianki. Napis czarną minuskułą: „B?[eate] Cristofore nos in corp[o]re me[n]teq[ue] cura” (lekcja: dr Marta Czyżak).

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Św. Krzysztof…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji 1990. malowidło jest pozbawione wykończenia malarskiego, zachowane w warstwie podmalówek i konturów, silnie wymyte. Kompozycja jest częściowo zrekonstruowana.

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera; ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „St. Christophorus, auf der einen Seite fehlen Putzstücke und Farbentheile, auch der untere Theil unvollständig, im Ganzen restaurationsfähig“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym. Postać św. Krzysztofa różni się od pozostałych figur cyklu skalą, zgodnie z tradycją hagiograficzną i ikonograficzną, która utrwaliła go jako olbrzyma.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • HEUER 1916 Taf. X – lewa, H. Gerdom
  • MOT, sygn. A. 1602, 1605 – K. Grimm, marzec 1944
  • Bildindex Foto Marburg, sygn. 92915 – nn.
  • Herder-Institut w Marburgu, sygn. fm 619131 – nn., przed 1920
  • Malowidło przed konserwacją-restauracją 1988 – DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 3
  • KPBC – W. Górski, przed konserwacją 1990 >>, po konserwacji, 2000 >>

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane