Relikty malowidła narracyjnego, ok. 1390 (?)

Pierwotne pole obrazowe 2,38 × 4,18 m

LOKALIZACJA: nawa południowa, 3. przęsło, ściana południowa – strefa podokienna, pod barokową malowaną kotarą i epitafium J. Mucka von Muckendorfa.

  • Tempera na pobiale wapiennej; pigmentów nie badano.

__________________

  • Pole obrazowe pierwotnej kompozycji o kształcie poziomego prostokąta na całą szerokość ściany; od góry zamknięte jest dwuwersową inskrypcją minuskułową malowaną czarnym barwnikiem w czerwonej liniaturze na tle pobiały. Napis odsłonięty tylko fragmentarycznie: „Anno. Domini. MCC(…) sanct[orum?] andree apostoli christ[o]fori (…)” (lekcja: Marta Czyżak).
  • Kompozycja od góry ujęta architektonicznym zwieńczeniem z szeregiem ukazanych perspektywicznie, płytkich baldachimów, malowanych światłocieniowo w kilku odcieniach czerwieni (po lewej stronie widoczna wiotka kolumienka, na której wspiera się baldachim). Po lewej stronie, przy krawędzi obrazu, widoczne tylne kopyta konia, zwróconego w prawo. Po prawej stronie u dołu – miasto otoczone murami, ukazane w pomniejszonej skali, w widoku lekko od góry, z wieżycami i dachami, o malowanej światłocieniowo, ceglanej architekturze.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Relikty kompozycji narracyjnej…
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Widoczne pozostałości są silnie przetarte, warstwa wykończeniowa spudrowana; liczne drobne ubytki warstwy malarskiej; spękania tynku; uzupełnienia większych ubytków (bez reintegracji polichromii); retusze konserwatorskie tratteggio w lewym dolnym narożniku.

Historia

Malowidło wykonane w k. XIV w., w 1722 r. w. zostało w większości zakryte malowaną kotarą, wprowadzoną pod epitafium Jana Mucka von Muckendorfa. Odnotowane przez Heisego w 1892 r, ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909, s. 196: „darunter [pod kotarą] ältere Reste, nicht (restaurationsfähig)“. Choć w latach 1988–1990 rozważano jego odsłonięcie, ostatecznie przeważyła historyczna wartość barokowego przemalowania.

Rozpoznanie

Odsłonięte fragmenty kompozycji pozwalają domyślać się rozbudowanej, wielofiguralnej sceny, umieszczonej w scenerii pejzażowej (cały [?] górny pas tła jest błękitny), ujętej górą w obramienia architektoniczne. W DOKUMENTACJA 1990 oraz przez Jerzego Domasłowskiego i Jarosława Jarzewicza (DOMASŁOWSKI / JARZEWICZ 1998) określone jako możliwe przedstawienie Walki św. Jerzego ze smokiem. Kompozycja mogła także ukazywać św. Marcina lub Pochód Trzech Króli.

Dokumentacja historyczna

BRAK

Dokumentacja badawcza

  • Dokumentacja w świetle UV, J. Raczkowski, 2020, 2021.

Dokumentacja gigapixel

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane

DOKUMENTACJA 1990, s. 25–27