Mater Dolorosa, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,3 × 1,6 m; postać: 3,6 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 2. szkarpa, ścianka zachodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980 ).
  • Zidentyfikowane pigmenty (badania składu próbek – BROCHWICZ / LIZUN 1980): azuryt, czerwień żelazowa, kreda (CaCO3), minia ołowiowa, ugier, zieleń malachitowa; nimb dawniej srebrzony.
  • Podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR); opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa (dobrze zachowane opracowanie twarzy), cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona precyzyjnym, czarnym i czerwonym (twarz) konturem o zróżnicowanej grubości.

__________________

  • Matka Boża ukazana jako dojrzała niewiasta z naznaczoną smutkiem twarzy o ciemnej, czerwonawej karnacji; odziana w czerwoną powłóczystą suknię o płytkim prostym dekolcie i przedłużonych mankietach oraz w błękitny płaszcz z zielonym (malachitowym) podbiciem, zakrywający głowę, na stopach ma czarne trzewiki z zaostrzonymi noskami. Ujęta 3/4, prawym bokiem do widza. Upozowana w lekkim kontrapoście (prawa noga, wysunięta nieznacznie ku przodowi – balansuje, lewe biodro jest wygięte); pochylona lekko w przód. Na lewej dłoni złożonej w pięść wspiera policzek, prawą ręką sięga do sztyletu, przeszywającego jej pierś.
  • Ustawiona na tle wieżowego baldachimu o szaro malowanej strukturze, zamkniętego od dołu wimpergą, od góry – koroną z wimperg i sterczynek; wparty na dwóch wysokich, perspektywicznie malowanych, uskokowym przyporach z ażurami, o strukturze malowanej żółcieniami. Nad głową postaci – podwieszony pod kluczem sklepienia baldachimu kaganek.
  • Tło za Marią zdobione rzutem roślinnym z czerwonych gałązek i zielonych kulistych owoców (imitacja tkaniny?). Postument zakończony architektonicznym fryzem z drobnymi uskokami.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Mater dolorosa…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

Spis treści

Stan zachowania

Dobry, po konserwacji-restauracji 1990. Warstwa malarstwa partiami zachowana dość dobrze w partii twarzy i ornamentu w tle, na pozostałych powierzchniach – silnie przetarta (na płaszczu – do pobiały); nimb sczerniały.

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera; ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „Madonna als schmerzensreiche Mutter Gottes, die oberen Theile gut erhalten, die unteren wie an der Christusfigur“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

BIBLIOGRAFIA zob.  (poniżej odsyłacze do osobnych omówień).

 

Dokumentacja historyczna

  • HEUER 1916, Taf. VIII – lewa, H. Gerdom
  • MOT, sygn. A. 1597, 1602 – K. Grimm, marzec 1944
  • Bildindex Foto Marburg, sygn. 92915;
  • Herder-Institut Marburg, sygn. fm 619131 (przed 1920); sygn. 92915 – nn., przed 1945 (Sammlung Drost) >>
  • Malowidło przed konserwacją-restauracją 1988 ( DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 2).
  • KPBC – W. Górski, przed konserwacją 1990, 1>>, 2>>

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane