Chrystus przy kolumnie biczowania, ok. 1350–60 (warsztat starszych tablic Poliptyku Toruńskiego)

7,4 × 1,57 m; postać: 3,33 m wys.

LOKALIZACJA: nawa południowa, 1 szkarpa, ścianka wschodnia.

  • Tempera jajeczna (jajo kurze z dodatkiem kazeiny), modyfikowana ciastem wapiennym zapewniającym farbie trwałość i odporność, na pobiale wapiennej z klejem jęczmiennym (BROCHWICZ / LIZUN 1980).
  • Podrysowanie rozrzedzoną czarną farbą (BROCHWICZ / LIZUN 1980, s. 84) położone na pobiałę (dobrze czytelne w IR).
  • Opracowanie malarskie wielowarstwowe; barwy czyste, nasycone, w karnacji farba wieloskładnikowa (bardzo dobrze zachowane całościowe opracowanie), cienie pogłębiane tonalnie (POKSIŃSKA 2005, s. 170), całość wykończona cienkim czarnym konturem. Nimb srebrzony na wytrawie olejnej (pokost) (POKSIŃSKA 2005, s. 170).

___________

  • Chrystus ukazany jako dojrzały, szczupły mężczyzna o pociągłej twarzy, w nimbie krzyżowym wokół głowy; o długich ciemnych włosach, opadających falistymi kosmykami na ramiona i ciemnej, czerwonawej karnacji, nagi – o wyrazistej, kościstej anatomii, bardzo dużych dłoniach ze smukłymi palcami i wyolbrzymionych stopach; okryty jedynie modelowaną ugrami chustą, zawieszoną nisko na biodrach, przylegająca do ud, sięgającą nieco nad kolana. Zwrócony en trois quarts, obiema rękami obejmuje ustawioną po lewej stronie smukłą wolno stojąco kolumnę biczowania (obecnie brązowawa, pierwotnie marmoryzowana), na której kapitelu zawieszona jest korona cierniowa. Skrzyżowane dłonie związane są cienkim sznurem na wysokości klatki piersiowej w układzie prawa na lewą.
  • Ustawiony pod wieżowym, wielostrefowym, jednoosiowym baldachimem, malowanym ugrem i czerwienią, zwieńczonym spiczastym hełmem z kwiatonem; baldachim wsparty na dwóch smukłych, wysokich, uskokowych przyporach ukazanych perspektywicznie, z licznymi ażurami i kapliczkowymi zwieńczeniami, malowanych w odcieniu zielonkawej szarości.
  • Pole tła za Chrystusem czarne; nad głową Zbawiciela – lampka oliwna. Postument zakończony architektonicznym fryzem z drobnymi uskokami.

 

____________________________
WPIS:
© Monika Jakubek-Raczkowska & Juliusz Raczkowski, 2023

Zalecane cytowanie:
Jakubek-Raczkowska Monika, Raczkowski Juliusz, Chrystus przy kolumnie…,
Inwentarz Sztuki Torunia online, Kościół NMP – Wystrój malarski, 2023
https://heritage.torun.database.umk.pl/kosciol-pw-wniebowziecia-najswietszej-marii-panny-w-toruniu/

 

Spis treści

Stan zachowania

Po konserwacji, 1990. Postać Chrystusa dość dobrze zachowała warstwy malarskie i wykończenia, na architekturze baldachimu kolor silnie przetarty (architektura przypory po lewej stronie u góry – zachowana tylko konturowo).

Historia

Malowidła ze św. Janem Chrzcicielem, Chrystusem przy kolumnie i Mater Dolorosa, oraz świętymi: Szczepanem, Andrzejem, Krzysztofem, Wawrzyńcem, Marią Magdaleną i Elżbietą na trzech pierwszych szkarpach od wschodu powstały najpewniej w I fazie wystroju nawy południowej (poł. XIV w.). W bliżej nieokreślonym czasie (za bernardynów, a być może dopiero podczas remontu w 1825 r. – NAWROCKI 1966) zostały zakryte kilkoma warstwami pobiał; odsłonięto je w 1891 r., podczas kampanii restauratorskiej w prowadzonej w kościele 1890–1895 pod kierunkiem M. Hertera z inicjatywy proboszcza J. Klundera ACTA DER KöNIGLICHEN KREISBAUVERWALTUNG 1856–1909 (J. Heise, dane z maja 1892, s. 196): „Christus im Elend, ziemlich gut erhalten bis auf die untersten Theile“. Badane technologicznie w 1980 r. (BROCHWICZ / LIZUN 1980); w l. 1988–1990 poddane badaniom i konserwacji–restauracji (DOKUMENTACJA 1990); dodatkowo badane technologicznie w 2005 r. (POKSIŃSKA 2005).

Rozpoznanie

W dotychczasowej literaturze cały cykl na szkarpach datowany był dość późno (lata 1380–90), traktowany łącznie z przedstawieniami archaniołów jako jednorodny, a jego genezy stylistycznej dokładnie nie rozpoznano, wskazując na dominujące wpływy czeskie, podszyte formami zachodnimi (Lotaryngia, Burgundia) i włoskimi (Jerzy Domasłowski w kolejnych publikacjach). Cechy formy i kompozycji pozwalają związać go z czeskim warsztatem starszych kwater tzw. polityku toruńskiego, kształconym w kręgu Mistrza z Vyššego Brodu, i przedatować wstecz, do połowy XIV w.  (RACZKOWSKI 2016 (1) s. 134–137), co jest tym bardziej prawdopodobne, że w świetle najnowszych badań korpus kościoła stał już w swym obecnym kształcie. Malowidła – podobnie jak starsze kwatery Poliptyku – zostały wykonane przez co najmniej dwóch różnych mistrzów, o tej samej formacji ale różnym temperamencie artystycznym.

Funkcja i sens przedstawień – w tym dobór świętych patronów oraz ich powiązanie z pasyjnymi wizerunkami dewocyjnymi Marii i Chrystusa – interpretowane były na ogół w łączności z duchowością franciszkańską; wskazywano też na rolę lokalnych kultów (zwł. BŁAŻEJEWSKA 2005 (1), BŁAŻEJEWSKA / PILECKA 2015). Nie można wykluczyć, że przedstawienia łączyły się z funkcjonowaniem kaplic międzyszkarpowych, których wezwań nie znamy. Spójność ich koncepcji artystycznej każe szukać dla nich nadrzędnej idei przewodniej, której sens tkwił najpewniej w zadaniach homiletycznych (RACZKOWSCY 2014, 381–383; RACZKOWSCY 2017, s. 111–113; RACZKOWSCY / OLIŃSKI 2019, s. 47–48). Pomijając ich wyraźne oddziaływanie retoryczne jako exemplów, franciszkańskie Collegium Sanctorum wyraża ponadto ogólną ideę eklezjologiczną: stając przed tymi wyobrażeniami, średniowieczny widz stawał przed murami Niebiańskiej Jerozolimy, patrząc w „okna” otwierające się za świętymi na rzeczywistość transcendentną.

 

BIBLIOGRAFIA zob.

Dokumentacja historyczna

  • KKT, T. 8, nr 9 – F. Stoedtner, Berlin, k XIX w.
  • HEUER 1916, Taf. VIII – prawa, H. Gerdom
  • MOT, sygn. A. 1607, 1608 – K. Grimm, marzec 1944
  • Malowidło przed konserwacją-restauracją 1988 ( DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA 1990, t. 2).

Dokumentacja badawcza

BRAK

Źródła i bibliografia

Źródła rękopiśmienne i drukowane

Literatura

Opracowania niepublikowane